Domstolsverket söker en vikarierande arkivarie

Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling / Assistentjobb / Stockholm
2025-10-01


Visa alla assistentjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling i Stockholm, Jönköping, Göteborg, Malmö eller i hela Sverige

Som medarbetare på Domstolsverket har du möjlighet att aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. På Domstolsverket arbetar cirka 400 medarbetare med att utveckla och stödja Sveriges Domstolar och huvudkontoret finns centralt i Jönköping, med lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Vår verksamhet genomsyras av ett tillitsbaserat ledarskap och aktivt medarbetarskap. Vi arbetar för en jämställd arbetsplats och erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en trivsam och modern miljö. Vi erbjuder också möjlighet till distansarbete.

Till enheten för informationshantering söker vi en vikarierande arkivarie som kan stötta arkivariegruppen under tiden en kollega är tjänstledig. På enheten arbetar medarbetare med olika kompetenser och bakgrund. Utöver arkiv och registratur ansvarar enheten för produktförvaltningen av ett antal it-stöd som används i den dagliga verksamheten inom Sveriges Domstolar. På enheten finns även några supportfunktioner som löpande stödjer medarbetarna vid domstolarna i deras användning av informationssystem.

Vad innebär arbetet?

I din roll som arkivarie kommer du att arbeta med arkivfrågor och arkivvård internt på Domstolsverket, samt i vår supportfunktion för arkivfrågor som stöttar domstolarna och nämnderna. Du kommer även delta i det löpande stödet vi ger domstolar och nämnder, t.ex. genom intranätsinformation, utbildningar och platsbesök. Det kan även bli aktuellt att delta med arkivkompetens i uppdrag och projekt som bedrivs inom myndigheten.

Som arkivarie på Domstolsverket kommer du i kontakt med såväl medarbetare på Domstolsverket och domstolarna, som externa aktörer såsom leverantörer och andra myndigheter.

Vem är du?

Vi söker en arkivarie med erfarenhet från arkivarbete inom Sveriges domstolar. Du har kandidatexamen med lägst 60 hp/40 p i arkiv- och informationsvetenskap eller likvärdig utbildning.

Det är meriterande om du har arbetat med leveranser till arkivmyndigheterna. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper, där vi speciellt värdesätter att du är serviceinriktad, strukturerad och självgående med ett stort personligt ansvar och hög förmåga att samarbeta. Du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift.

För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Vilka är vi?

Enheten för informationshantering ingår som en av tre enheter i avdelningen för domstolsutveckling. Hela avdelningen på ca 55 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas arbete med att utveckla verksamheten, för utvecklingen och förvaltningen av domstolarnas olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering och stöd till domstolarna i administrativa frågor. Proaktivt och innovativt utvecklar vi Sveriges Domstolar för att tillgodose parters och medborgares behov och krav på rättssäker och snabb handläggning, enhetlig rättstillämpning och god service.

Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.

Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare.

Läs mer under www.domstol.se.

Övrig information

Anställningen är ett vikariat på heltid till och med den 15 juni 2026 med möjlighet till förlängning. Tillträde så snart som möjligt. Placeringsort är Stockholm, Malmö eller Jönköping.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.

Inför anställning kan det bli aktuellt med registerkontroller.

Arbetsgivaren erbjuder möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka utifrån verksamhetens behov.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-10-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "DOV 2025/1196".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling

Kontakt
Enhetschef, enheten för informationshantering
Tove Zetterqvist
tove.zetterqvist@dom.se
036-15 55 54

Jobbnummer
9535198

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Avdelningen för domstolsutveckling: