Domstolssekreterare

Högsta förvaltningsdomstolen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Högsta förvaltningsdomstolen i Stockholm

Arbetsplatsbeskrivning:
Högsta förvaltningsdomstolen är högsta instans bland de allmänna förvaltningsdomstolarna och hanterar bland annat överklaganden av domar och beslut från landets kammarrätter.

De största målgrupperna som hanteras vid domstolen är skatt, socialförsäkring och andra sociala mål. Domstolen hanterar även andra viktiga målgrupper såsom offentlig upphandling och sekretess. Det EU-rättsliga perspektivet med därtill hörande frågeställningar är vanligt förekommande i domstolens mål.

Vid Högsta förvaltningsdomstolen arbetar ca 80 personer. Högsta förvaltningsdomstolen bedriver sin verksamhet i historiska byggnader på Riddarholmen, centralt i Stockholm.

Två av våra erfarna och duktiga domstolssekreterare går snart i pension och vi söker därför en eller flera domstolssekreterare.

Titel: Domstolssekreterare

Publiceringsdatum
2016-02-22

Dina arbetsuppgifter
Som domstolssekreterare deltar du i handläggningen av domstolens cirka 600 olika måltyper. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att registrera målen, sköta skriftväxling och expediera domar och beslut.

Arbetsuppgifterna utförs både självständigt och i samarbete med andra domstolssekreterare men du har också mycket kontakt med beredningscheferna, domstolens övriga jurister och annan personal. Externa kontakter med parter, ombud och andra har du framför allt skriftligen eller via telefon.

Även andra administrativa uppgifter än handläggning av mål kan bli aktuella.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Fullföljt lämplig gymnasieutbildning med godkända betyg i svenska och engelska
• Flerårig erfarenhet av kvalificerat och självständigt arbete som sekreterare eller assistent
• Mycket goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift
• Mycket god datorvana.

Vi ser gärna sökande som har arbetat med övergång till digitaliserad ärendehantering och/eller har erfarenhet av annan offentlig verksamhet än domstol.

Det är viktigt att du kan organisera ditt arbete, prioritera bland arbetsuppgifterna och är noggrann. Du är mycket ansvarstagande, flexibel och omdömesgill. Du är positiv och bidrar till ett öppet arbetsklimat samt har en utpräglad känsla för service. Du har erfarenhet av att vara med och utveckla verksamheten, till exempel genom att delta i olika arbetsgrupper.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och dessa kan bli avgörande i det slutliga urvalet.

Vi eftersträvar mångfald bland personalen.

Kontakt
Kristina Ulgemo, chefsadministratör
08-561 676 00

Maria Ek Oldsjö, beredningschef
08-561 676 00

Fackliga företrädare:
Maria Larsson (ST), domstolssekreterare
08-561 676 00

Anja Koronen (Saco-S), arkivarie
08-561 676 00

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
Heltid Tillträde
Snarast eller efter överenskommelse.

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-29
Referensnummer: AdmD 2016-71
Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan via denna länk:
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Högsta förvaltningsdomstolen

Adress
Högsta förvaltningsdomstolen
Box 2293
10317 STOCKHOLM

Kontorsadress
Birger Jarls Torg 13

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-56167600
E-postadress: hogstaforvaltningsdomstolen@dom.se

Jobbnummer
2684087

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Högsta förvaltningsdomstolen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Högsta förvaltningsdomstolen: