Domstolshandläggare för tidsbegränsad anställning

Förvaltningsrätten i Göteborg / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Förvaltningsrätten i Göteborg i Göteborg

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

Guide för Sveriges Domstolar (läs mer på http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-i-Sveriges-Domstolar/ )



Förvaltningsrätten i Göteborg är en av Sveriges största domstolar med över 370 medarbetare. Vi strävar efter att ge medborgare och parter en rättvis prövning och vårt uppdrag är att lösa tvister mellan enskilda och myndigheter effektivt och med hög kvalitet. Förvaltningsrätten är också en av landets fyra migrationsdomstolar.

Domstolen har sex dömande avdelningar. Var och en av dessa har en huvudinriktning mot något av de stora rättsområdena - migrationsrätt, skatterätt eller socialförsäkringsrätt. På varje dömande avdelning finns ett målkansli. Domstolen har också en administrativ avdelning som består av det administrativa kansliet, enheten för registratur och arkiv och enheten för service och säkerhet.

Förvaltningsrätten är centralt belägen med moderna och ljusa lokaler vid Heden i Göteborg.



Inledning
"Som domstolshandläggare på Förvaltningsrätten i Göteborg får jag möjligheten att arbeta med administration och service på ett omväxlande sätt.

Tillsammans med mina kollegor bidrar jag till den viktiga samhällsfunktion som förvaltningsrätten utgör. Rättsväsendet är spännande och det känns att jag är en del av något större"

Här finns länk till en kort film som visar vad domstolshandläggarna gör på Förvaltningsrätten i Göteborg.

https://www.youtube.com/watch?v=k6OcYLiOVD4

Arbetet innebär
Hos oss på förvaltningsrätten kan du som domstolshandläggare arbeta på domstolens målkansli, registratur eller arkiv.

Dina arbetsuppgifter varierar lite beroende på vilken funktion du arbetar på. Det är verksamhetens kort- och långsiktiga behov som styr din placering. Det innebär att du behöver vara flexibel då det kan förekomma att du roterar mellan funktionerna. Arbetsuppgifterna är omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar tillsammans med dina kollegor.

Målkansli:

På målkansliet arbetar du i huvudsak med skriftväxling i målen, kallar berörda parter till förhandlingar och expedierar domar och beslut.

Registratur:

På registraturen är du första anhalt för inflödet till domstolen både vad gäller nya mål och övriga handlingar. Förvaltningsrätten hanterar mer än 500 olika måltyper, en viktig del i arbetet är att självständigt kunna tolka innehållet i handlingarna. Du ansvarar tillsammans med dina kollegor, för alla handlingar som inkommer till domstolen både via post och digitala kanaler.

Arkiv:

På arkivet tar du hand om samtliga avgjorda mål på domstolen. Du hanterar interna och externa beställningar av handlingar och arbetar med hantering av akter i avslutade mål. I dina arbetsuppgifter som domstolshandläggare på arkivet sköter du bevakningar och registrering av delgivningar samt laga kraft och handläggning av överklagande till kammarrätterna. I arbetet ingår även sortering och arkivering av handlingar.

Gemensamt för samtliga funktioner är att du som domstolshandläggare ansvarar för den administrativa hanteringen av våra mål. Du har mycket kontakt med parter och allmänhet framförallt via telefon och skrift. Det innebär att vi vill att du behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift och har god kunskap i engelska i tal och skrift.

Vi söker dig som

- Har lägst gymnasieutbildning
- Har tidigare arbetslivserfarenhet inom service och administration
- Har goda kunskaper i svenska och engelska språket i både tal och skrift
- Har erfarenhet av liknande arbete i förvaltningsrätt.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som vill arbeta i en av samhällets viktigaste verksamheter tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor. Du är engagerad och ansvarstagande och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Du tycker om att växla mellan olika arbetsuppgifter, är flexibel och har en positiv inställning

Du ser möjligheter istället för att fokusera på problem och du tycker det är viktigt att vara prestigelös.

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs och som arbetsgivare är vi måna om att våra medarbetare mår bra, trivs och finner meningsfullhet i sitt arbete för att på så sätt kunna bidra till domstolens utveckling.

Vi tror på att balans mellan arbete och fritid är en stark bidragande faktor till att trivas och må bra. Vi eftersträvar en arbetsmiljö där varje medarbetare ges möjlighet att kombinera yrkes- och privatliv för balans i livet. Vi arbetar aktivt med olika friskvårdsinsatser för att främja hållbar hälsa hos våra medarbetare.

Övrig information

Antal tjänster: 3 eller flera

Digitala tester ingår som en del i urvalsprocessen.

Publiceringsdatum
2019-04-29

Så ansöker du
Du söker genom att registrera CV och ditt personliga brev i systemet. Vi vill att du i ditt personliga brev motiverar vad det är som lockar dig att arbeta som domstolshandläggare och vad just du vill bidra med.

Sista ansökningsdag 2019-05-05

Arbetsgivarens referensnummer AD 2019/0346









När Sveriges Domstolar rekryterar framtida medarbetare är det viktigt att vi får rätt person på rätt plats och som har ett inkluderande synsätt. Det är också viktigt att vi hanterar alla som söker jobb hos oss rättvist och att vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: September 2019 Visstidsanställning

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-05-05
Ange följande referens när du ansöker: AD2019/0346
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ingalill Rosell-Hedberg, HR-specialist 031-7327305
Sandra Åstrand, Enhetschef 031-7327306

Företag
Förvaltningsrätten i Göteborg

Adress
Förvaltningsrätten i Göteborg
Box 53197
40015 Göteborg

Kontorsadress
Box 53197

Jobbnummer
4758699

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Förvaltningsrätten i Göteborg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Förvaltningsrätten i Göteborg: