Domstolshandläggare, en eller flera
Sveriges Domstolar / Juristjobb / Borås
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla juristjobb i Borås,
Bollebygd,
Svenljunga,
Ulricehamn,
Alingsås eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Borås,
Alingsås,
Göteborg,
Jönköping,
Varberg eller i
hela Sverige Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ Borås tingsrätt söker nu en eller flera domstolshandläggare.
Är du intresserad av att handlägga mål och ärenden? Har du en utpräglad känsla för service och ett flexibelt förhållningssätt? Sätter du dessutom värde på att aktivt bidra till utveckling av verksamheten? Då är det här jobbet för dig!
Inledning
Borås tingsrätt är belägen i det vackra Rådhuset mitt i centrala Borås. Tingsrätten har ett femtiotal anställda; domare, notarier, beredningsjurist, domstolshandläggare samt expeditionsvakter. Tingsrätten handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Domkretsen omfattar Bollebygds, Borås, Marks, Svenljunga, Tranemo och Ulricehamns kommuner. För mer information om Borås tingsrätt kan du besöka
https://www.domstol.se/boras-tingsrattTingsrätten leds av lagmannen. På tingsrätten finns en måladministrativ enhet som leds av chefsadministratören och handläggarchefen. På den måladministrativa enheten arbetar cirka 18 domstolshandläggare och 5 expeditionsvakter.
Arbetet innebär
Som domstolhandläggare kommer du att arbeta med att bereda och handlägga olika typer av mål och ärenden. I arbetsuppgifterna ingår exempelvis att ta emot och registrera inkommande handlingar, kalla berörda parter till förhandlingar, skriva förslag till domar och beslut samt expediera desamma. I arbetet ingår också ekonomiadministration såsom granskning inför utbetalningar, fakturahantering, administration kring våra nämndemän, resebeställningar samt att ta emot besökare och svara på frågor i vår reception.
Arbetsuppgifterna är mycket omväxlande och självständiga och du utför dem under eget ansvar. Du kommer i ditt arbete dagligen att ha såväl interna som externa kontakter, såsom med myndigheter, nämndemän, parter och ombud samt media och allmänhet.
Vi söker dig som
Vi söker dig som har minst gymnasial utbildning. Ytterligare utbildning inom ett för tjänsten relevant område, exempelvis företagsekonomi, paralegal eller offentlig verksamhet, kan ses som en fördel. Tidigare erfarenhet av liknande arbete på domstol, receptionsarbete, ekonomiarbete samt kunskap om domstolarnas målhanteringssystem kan komma att vara meriterande.
Du är ansvarstagande och har ett stort engagemang i ditt arbete, du sätter värde på att aktivt bidra till utveckling av verksamheten och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Vidare är du noggrann och flexibel samt har en utpräglad känsla för service och kvalitet även under stressigare perioder. Du är en van datoranvändare och har en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i såväl tal som skrift.
Tingsrätten eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning Månadslön. Individuell lönesättning tillämpas.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-08-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TBO 2023/157".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Borås tingsrätt
Kontakt Sara Svärd
033-177056 Jobbnummer 8014043
Observera att sista ansökningsdag har passerat.