Domare som vill driva utveckling i Sveriges domstolar sökes
Sveriges Domstolar / Organisationsutvecklarjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping,
Eksjö,
Skövde,
Borås,
Alingsås eller i
hela Sverige Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ Läs mer om Domstolsverket på
www.domstol.se/domstolsverketPubliceringsdatum2022-12-19ArbetsuppgifterDomstolsverket en drivande och stödjande kraft i domstolarnas och nämndernas utvecklingsarbete.
Enheten för verksamhetsutveckling har en central roll i det arbetet. Till enheten söker vi nu en ordinarie domare eller assessor som i rollen som verksamhetsutvecklare kan bidra till det förändringsarbete som pågår inom Sveriges Domstolar.
I rollen som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att i nära dialog med beställare leda och delta i olika uppdrag och insatser som syftar till att utveckla Sveriges Domstolars verksamhet. Du arbetar nära domstolarna och nämnderna och i tätt samarbete med dess ledningar. Du kommer därför att få en unik inblick i och möjlighet att påverka utvecklingen av Sveriges Domstolar.
Arbetet innebär externa kontakter med såväl representanter från Sveriges Domstolar som med andra myndigheter.
Tjänsteresor ingår i arbetet.
Vem söker vi?
Vi söker dig som är ordinarie domare eller assessor från hovrätt eller kammarrätt. Du har med din bakgrund mycket goda kunskaper om den verksamhet som bedrivs inom Sveriges Domstolar.
Du har ett stort intresse och fallenhet för arbete med utvecklingsfrågor i vid mening. För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklare hos oss måste du vara självgående, drivande och utåtriktad. Du samverkar med andra på ett sätt som inger förtroende. Du arbetar lösningsorienterat och har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter utifrån ett intressent- och verksamhetsperspektiv. Du behöver också ha en pedagogisk förmåga och kunna framföra budskap på ett övertygande sätt. För att lyckas krävs att du är en god kommunikatör i både tal och skrift.
Breda och för tjänsten relevanta yrkeserfarenheter som införskaffats före, under eller efter domarutbildningen är meriterande.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vilka är vi?
Enheten för verksamhetsutveckling är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten stödjer och driver utvecklingsinsatser som syftar till effektiva och mer enhetliga målhanteringsprocesser samt insatser som rör domstolarnas och nämndernas inre organisation, arbetsformer och rutiner. Enheten arbetar även med domstolarnas och nämndernas förutsättningar att utveckla sina sätt att använda verksamhetsstöden och ansvarar för att skapa förutsättningar för regelbundet erfarenhetsutbyte inom Sveriges Domstolar. Enheten samverkar i nära och tät dialog med domstolarna och nämnderna. På enheten arbetar 13 medarbetare som är placerade på Domstolsverkets kontor i Jönköping, Malmö, Stockholm och Göteborg.
Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för verksamheten. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas och nämndernas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar, nämnder och med externa intressenter.
Domstolsverkets uppgift är att ge Sveriges Domstolar stöd och service i administrativt hänseende. Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. På myndigheten arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.
Övriga upplysningar
Anställningen avser ett sexårigt förordnande alternativt en tillsvidareanställning (med inledande provanställning).
Placeringsort är i första hand Jönköping eller Stockholm, men även Umeå, Malmö eller Göteborg kan vara aktuellt. Urval kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan senast den 15 januari 2023.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-01-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/1581".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Domstolsverket
Kontakt David Harrby
036-155696 Jobbnummer 7272512
Observera att sista ansökningsdag har passerat.