Doktorandanställning i Teknisk mekanik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Logistikjobb / Stockholm
2013-06-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorandanställning i Teknisk mekanik" (publicerad 2013-12-08) ⬅️


Visa alla logistikjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 14000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1700 forskarstuderande. KTH har nästan 4600 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kandidatprogrammet SIMTEK(simuleringsteknik och virtuell design), liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2013-06-09

Arbetsuppgifter
Övergången från laminärt till turbulent, s.k. transition, i strömningen över flygplanets yta är förknippad med en signifikant ökning av friktionsmotståndet och därmed ökad bränsleförbrukning. De ökade kraven på betydande minskning av CO2 och NOx har resulterat i ett ökat intresse för design av flygplan med laminära vingar. Transition orsakas oftast av små instabila störningarna i strömningen som växer exponentiellt i domänen. Kontrollmetoder för fördröjning av transition syftar till att minska tillväxten av dessa störningar. Därför är förmågan att korrekt prediktera initiering och tillväxten av sådana störningar av stor betydelse för design av effektivare farkoster.

Syftet med detta projekt är att använda befintliga numeriska simuleringsverktyg samt att vidareutveckla de befintliga analytiska modellerna för att undersöka och förstå processen genom vilka gränsskiktsstörningarna genereras av t.ex. friströmturbulens eller ytråheter.

Kvalifikationer
Den sökande bör ha civilingenjörs- eller masterexamen i teknisk fysik, mekanik eller motsvarande.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Startdatum: Enligt överenskommelse

Ersättning
Lönen följer KTH:s riktlinjer för doktorandanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-08-01
Ange referensnummer i ärenderaden för e-postmeddelandet.
Sökande ombeds att i ansökan, som pdf-filer, inkludera
1.En beskrivning av bakgrund, kvalifikationer och intressen
2.CV
3.Betygskopior
4.Namn och adress till eventuella referenspersoner
Ange följande referens när du ansöker: S-2013-0746
Ansökan kan skickas till e-postadress: hr@mech.kth.se

Kontakt
Ardeshir Hanifi, Dr 08-790 8482 ardeshir.hanifi@foi.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson +46 8 790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1577352

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: