Doktorand till forskning om autonoma fordon

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.

Publiceringsdatum
2015-12-10

Dina arbetsuppgifter
De flesta fordonstillverkare har idag prototyper där autonom körning testas.

Autonoma fordon ses som en teknik som kan förbättra trafiksäkerhet, effektivisera transportsystem samt förbättra kostnadseffektiviteten för kommersiella fordon. Autonoma fordon beskrivs ofta på en skala, från en nivå där föraren kontrollerar styrning och acceleration, över begränsad autonomi till full autonomi, där föraren inte längre förväntas vara beredd att ingripa.

Detta projekt fokuserar på fullt autonoma tunga fordon i beaktande av personsäkerhet (eng. "Safety") och ekonomisk realiserbarhet. Forskningen om personsäkerhet utgår från funktionssäkerhet som har som syfte att minimera risken att olyckor orsakas av fel i mjukvara eller elektronik. Sådana fel kan t.ex. härstamma från fel i krav eller antaganden, buggar i mjukvaran, eller elektronik som slutar fungera. Projektet adresser därtill systemsäkerhet när detta bedöms som nödvändigt. Områden av specifikt intresse inkluderar komplexitetshantering (autonoma funktioner realiseras i stor utsträckning av programvara och elektronik), begränsningar i etablerade metoder och standards för att garantera säkerhet när de tillämpas på autonoma fordon, samt problem beroende på systemavgränsningar och samverkan med systemomgivningen vid säkerhetsanalys.

Projektet har därför som mål att utveckla ny metodik och principer för säkerhetsanalys.

Vi söker en doktorand till enheten för mekatronik och inbyggda styrsystem på KTH. Doktoranden kommer tillsammans med senior forskare att ingå i en grupp som specifikt studerar säkerhet (safety), arkitektur, test och verifiering för autonoma fordon. Gruppen har ett nära samarbete med Scania, med andra industriföretag, samt med flera forskargrupperingar på KTH (bl.a. via KTH's transportlab - ITRL) samt med internationella samarbetspartners.

Vi erbjuder en stimulerande och internationellt erkänd multidisciplinär forskningsmiljö där både teoretiskt arbete och praktisk tillämpning naturligt ingår. 

Kvalifikationer
Sökande till denna tjänst bör ha fullgjord civilingenjörsexamen eller masterexamen. Lämpliga inriktningar inkluderar teknisk fysik, elektroteknik, mekatronik, maskinteknik, systemteknik eller liknande. Analytisk förmåga, nyfikenhet och starkt intresse av att fördjupa kunskap är viktiga egenskaper för forskarstudier.  

Det är även meriterande med dokumenterad kompetens och intresse för industriellt samarbete. Som sökande ska du även ha utmärkta kunskaper i engelska, både skriftligt och muntligt. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet i denna rekrytering.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska innehålla följande handlingar:

• Curriculum Vitae
• personligt brev
• betygsavskrift från högskola/universitet
• en lista på publikationer.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time). 

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-01-07
Ange följande referens när du ansöker: M-2015-1259
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Martin Edin Grimheden, avdelningschef 08-790 77 97
Martin Törngren, professor i inbyggda styrsystem 08-790 63 07
Helena Fehrm, personalhandläggare 08-790 76 53

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och management

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och management
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm

Kontorsadress
Lindstedtsvägen 30

Jobbnummer
2569304

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m: