Doktorand inom teknisk akustik

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2016-02-18
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand inom teknisk akustik" (publicerad 2017-04-13) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm, Solna eller i hela Sverige

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2016-02-18

Dina arbetsuppgifter
I detta projekt utvecklas tillsammans med Scania, Volvo och Chalmers, nya och förbättrade simuleringsmodeller för drivlinekomponenter i lastbilar.

Speciellt studeras nya koncept för minskning av vibrationer med hjälp av effektiva dynamiska absorbatorer såsom dubbelmassevänghjul, pendelsvänghjul och power-split. Därigenom möjliggörs snabbare och mer frekvent växling samt lösningar för lägre varvtal vid drift. Projektet bidrar till både traditionella drivlinor och hybridvarianter. Detta leder till minskad energiåtgång och koldioxidgenerering. Dessutom minskar både externa och interna bullret vilket leder till ökad komfort. Slutligen ökar livslängden för drivlinekomponenterna. De utvecklade modellerna och simuleringsverktygen kommer att implementeras på lastbilsindustrins utvecklingsavdelningar samt resultaten kommer att presenteras på internationella vetenskapliga konferenser och i tidskrifter.

Projektet kommer att genomföras på Marcus Wallenberg Laboratoriet för Ljud- och Vibrationsforskning (MWL) vid Institutionen för farkost- och flygteknik på KTH. MWL är det största universitetscentrum i norra Europa för modellering och experimentellt arbete inom ljud och vibrationer, med starka kopplingar till alla större företag i Sverige. 

Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år. Upp till 20% institutionstjänstgöring ingår i tjänsten.

Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i Teknisk fysik, Farkostteknik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området, med en inriktning mot ljud och vibrationer eller hållfasthetslära. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.

Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer: 

• Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
• CV
• Betygsavskrift från högskola/universitet
• Annan relevant material som sökande vill åberopa, exempelvis sitt examensarbete, författad teknisk rapport eller vetenskaplig artikel

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-03-31
Ange följande referens när du ansöker: S-2016-0225
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Leif Kari Telefonnummer: 08-790 7974, E-mail: leifkari@kth.se
Ines Lopez Arteaga Telefonnummer: 08-790 7975, E-mail: inesla@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm

Kontorsadress
Teknikringen 8, plan 5

Jobbnummer
2677340

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap: