Doktorand inom maskinkonstruktion och järnvägsgruppen

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m i Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Institutionen för maskinkonstruktion bedriver omfattande forskning och utbildning inom produktframtagningsområdet. Verksamheten spänner över följande områden: maskinelement, maskinkonstruktion, mekatronik och inbyggda styrsystem, förbränningsmotorteknik, integrerad produktutveckling och innovation samt industriell design.



Arbetsuppgifter

I järnvägsmiljöer orsakar nötning att luftburna partiklar, som kan påverka hälsan om de andas in, skapas.

Partiklarnas källor är i huvudsak slitage av bromsar, hjul, räler och kontaktledningar. Detta doktorandprojekt syftar till att identifiera och kvantifiera de viktigaste partikelkällorna för spårbunden trafik och utveckla förenklade emissionsfaktormodeller som kan användas till att brett analysera vilka åtgärder kopplade till såväl material och trafik som själva miljön (exempelvis tunnlar, stationer, och utomhusklimat) som effektivast kan minska emissionerna. Den laborativa infrastruktur som redan finns utvecklad kommer att användas för att generera emissionsfaktorer i form av partikelkoefficienter som kan kopplas till spårfordons drift och driftmiljö. De förenklade modellerna implementeras sedan i programvaror för gångdynamisk analys av spårfordon. Du kommer att arbeta i en forskningsgrupp med nationella och internationella kontakter.

Kvalifikationer

För att kvalificeras bör du ha civilingenjörs- eller masterexamina inom ett av följande områden: Maskinteknik, Farkostteknik, Materialteknik, Teknisk fysik eller motsvarande. Du skall vara speciellt motiverade för vetenskaplig forskning och ha välutvecklade analytiska färdigheter för att självständigt kunna formulera och lösa problem. Mycket goda svenska och engelska språkkunskaper, i både tal och skrift, är ett krav.

Vi tror att dina goda kommunikationsfärdigheter kombinerat med din förmåga att arbeta i team är viktiga för att genomföra projektet, och vi kommer därför att fästa stor vikt vid dessa.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Publiceringsdatum
2016-12-08

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan skall innehålla följande: Curriculum Vitae, personligt brev, Examensbevis/betyg samt en kortfattad redogörelse varför du vill ägna sig åt forskarstudier.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-12-29
Ange följande referens när du ansöker: M-2016-1606
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulf Olofsson, professor 08-790 63 04
Sergei Glavatskih, professor 08-790 63 82
Maya Salame, personalhandläggare 08-790 76 53

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m
Lindstedtsvägen 30
10044 Stockholm

Kontorsadress
Lindstedtsvägen 30

Jobbnummer
3202065

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för industriell teknik och m: