Doktorand inom livscykelenergioptimering
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Institutionen för farkost och flyg är en del av skolan för teknikvetenskap vid KTH.
Vi finns på Teknikringen 8 i hjärtat av KTH Campus på Östermalm. Vår forskning är inriktad mot farkoster och fordon samt system kring farkoster och innefattar allt från undervattensteknik till rymd. Våra forskningsgrupper är; ljud och vibrationer, lättkonstruktioner, fordonsdynamik, flygdynamik, aerodynamik, järnvägsteknik, marina system och rymdteknik. Forskningen vi bedriver är ofta en kombination av teoretiska studier, numerisk modellering och experimentell teknik. Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskningsgrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Den aktuella tjänsten kommer att vara baserad inom forskargruppen för Aerodynamik.
Publiceringsdatum2017-04-13Dina arbetsuppgifterSyftet med detta projekt är att inkludera miljöaspekter i ett tidigt skede av fordonsdesignprocessen för att på så sätt nya radikala fordonslösningar, som har en mycket lägre miljöpåverkan, sett över hela livscykeln, kan växa fram. Moderna fordon är optimerade för att uppfylla krav med avseende på t.ex. marknadskrafter, transportfunktionalitet, kostnad osv. Med ett ökande fokus på miljöpåverkan ställs nya krav som kan komma att förändra detta synsätt. För att möta dessa, det vill säga att kunna föra in betydande förändringar, är det viktigt att i ett tidigt skede påverka olika kritiska designbeslut innan möjligheterna till förändring har blivit alltför kraftigt begränsade. Det är ur detta perspektiv som införandet av överväganden kring miljöprestanda sett över hela livscykeln, kan skifta paradigmet kring fordonsdesign i en helt ny miljödriven riktning.
Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år. Upp till 20% institutionstjänstgöring ingår i tjänsten.
Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i farkostteknik, maskinteknik, design och produktion; miljövetenskap eller systemvetenskap eller annan motsvarande utbildning med relevans för området, med en inriktning mot farkostteknik, optimering och design. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.
Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:
- Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
- Coversheet
https://kth.box.com/s/vlwj4oep74h39xvpw7bk7cot5islfd5b - CV
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-04-30
Ange följande referens när du ansöker: S-2017-0606
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCiarán O'Reilly, universitetslektor 08-790 80 85,
ciaran@kth.seFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm
KontorsadressTeknikringen 8, plan 5
Jobbnummer 3438121
Observera att sista ansökningsdag har passerat.