Doktorand Inom Didaktik, Seeds
Högskolan i Gävle / Högskolejobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Högskolan i Gävle i Gävle,
Umeå eller i
hela Sverige Högskolan i Gävle har som vision att vara förstahandsvalet för alla som vill göra skillnad. Vi erbjuder ett 60-tal utbildningsprogram och 370 fristående kurser inom humaniora, vård och medicin, samhälls- och naturvetenskap samt teknik. Högskolan i Gävle är en av Sveriges populäraste högskolor utifrån söktrycket. Vi har 17 000 studenter, 750 anställda och ett samlat campus i vackra omgivningar.
Högskolan fokuserar på fyra strategiska forskningsområden - hållbar stadsutveckling, hälsofrämjande arbete, innovativt lärande och intelligent industri.
Forskarutbildning i didaktik finns vid Avdelningen för utbildningsvetenskap, som också ansvarar för bland annat högskolans lärarutbildningar (förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet inriktning fritidshem, F-åk 3 och åk 4-6, ämneslärarprogrammet samt kompletterande pedagogisk utbildning. Vid avdelningen finns även magister och masterutbildning i utbildningsvetenskap med inriktning mot verksamhetsutveckling. Vid avdelningen, som har 60 medarbetare, bedrivs forskning i didaktik genom de väletablerade forskargrupperna: Early Childhood Education (ECE), IT i Lärande, Research On Learning Environments (ROLE) och Studies in Education for Equity, Democracy and Sustainability (SEEDS).
Forskning om didaktik studerar i stora drag (relationer mellan) innehåll, lärare och lärandesubjekt samt frågeställningar såsom varför undervisning byggs upp som den gör (syfte), vad för mål och innehåll som väljs ut, hur undervisningen ska bedrivas och bedömas (metoder), vem den riktar sig till och när/var den bäst ska bedrivas. Den didaktiska forskningen vid Högskolan inom området utbildningsvetenskap bygger främst på den kontinentala didaktikens breda frågeställningar och har ett fokus mot helhet, samband och villkor för undervisning. Forskningen rör sig mellan undervisningsnivå, organisationsnivå och samhällsnivå men utan att tappa fokus från didaktikens frågeställningar.
Akademin för Utbildning och Ekonomi, Avdelningen för utbildningsvetenskap vid Högskolan i Gävle utlyser härmed en utbildningsplats på forskarnivå (240 högskolepoäng) med doktorsexamen som slutmål. Den forskarstuderande knyts till examentillståndsområdet Utbildningsvetenskap och antas i forskarutbildningsämnet didaktik.
Publiceringsdatum2023-04-20ArbetsuppgifterDoktoranden skall främst ägna sig åt att genomföra vetenskapliga studier samt genomgå kurser om minst 80 högskolepoäng. Utbildningen innefattar även att man skriver en vetenskaplig monografi eller sammanläggningsavhandling motsvarande 160 högskolepoäng. Doktoranden får i begränsad omfattning även arbeta med undervisning och administrativt arbete. Sådan tjänstgöring förlänger utbildningstiden i motsvarande omfattning. Sådant arbete får, innan doktorsexamen avlagts, inte omfatta mer än 20 procent av full arbetstid. Doktoranden förväntas utföra den absoluta merparten av sitt arbete i Gävle samt regelbundet delta i akademins aktiviteter.
Doktorandens avhandlingsprojekt i (allmän)didaktik skall ge ett bidrag till teman av relevans inom forskargruppen Studies in Education for Equity, Democracy and Sustainability och programmet Demokrati och likvärdighet, lärandeprocesser för social hållbarhet, se SEEDS och DELSOH:s hemsidor för vidare information (
https://www.hig.se/Ext/Sv/Organisation/Akademier/Akademin-for-utbildning-och-ekonomi/Forskning-vid-akademin/Forskning/Forskningsgrupper/SEEDS.html och
https://www.hig.se/Ext/Sv/Forskning/Forskningsomraden/Innovativt-larande/Demokrati-och-likvardighet.html). Avhandlingens upplägg och innehåll kommer att diskuteras med den huvudhandledare som utses efter antagning. Doktoranden förväntas delta i och bidra till aktiviteter som anordnas av forskargruppen.
KvalifikationerGrundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. För särskild behörighet att antas till forskarutbildning i didaktik krävs att den sökande med godkänt resultat har genomfört kurser inom utbildning på lägst grundnivå innefattande minst 90 hp didaktik. Särskild behörighet har också den som i annan ordning inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Högskolan får för en enskild sökande medge undantag från kravet på grundläggande behörighet, om det finns särskilda skäl. Behörigheten ska ha uppnåtts senast samma datum som sista ansökningsdag. Arbetsuppgifterna kräver en väl utvecklad förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra i team samt en god kommunikationsförmåga i svenska och engelska, såväl skriftligt som muntligt. Som forskarstuderande ska du ha en vilja att söka ny kunskap och även kunna diskutera och förklara forskningen med personer som inte är verksamma inom det egna ämnet såväl nationellt som internationellt.
Urvalet av sökande till en studieplats sker på basis av den sammanvägda bedömningen av den sökandes förmåga att tillgodogöra sig utbildningen. Urvalsproceduren grundar sig på följande kriterier för bedömning av de sökande:
• formell behörighet för att antas till forskarutbildning
• relevans och omfattning av utbildningsbakgrund
• kvaliteten i den sökandes publikationer (uppsatser, examensarbeten eller motsvarande)
• erfarenhet av forskningsrelaterat arbete, med avseende på både mängd och innehåll och/eller annan arbetslivserfarenhet av relevans för forskarutbildningen
• kompetens och inriktning i relation till den specifika studieplatsen
• förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildning mot bakgrund av inlämnad preliminär forskningsplan, övriga handlingar, intervju och eventuella arbetsprov/tester
• förmåga att bidra till den vetenskapliga miljö där forskarutbildningen ska äga rum
• omdöme från referenser
Enbart det förhållandet att en sökande bedöms kunna få tidigare utbildning eller yrkesverksamhet tillgodoräknad för utbildningen får dock inte vid urval ge sökanden företräde framför andra sökande (HF 7 kap 41 §).
ÖVRIGT
Högskolan i Gävle eftersträvar en jämn könsfördelning och ett aktivt arbete med lika villkor i alla delar av organisationen.
Inför denna rekrytering har Högskolan i Gävle tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-05-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HIG-STÖD 2023/178".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Högskolan i Gävle (org.nr 202100-2890),
http://www.hig.se Kontakt Avdelningschef
Annika Elm
annika.elm@hig.se 026-64 85 00 (vxl) Jobbnummer 7681578
Observera att sista ansökningsdag har passerat.