Doktorand i Trafik och väg (järnvägskapacitet)

Lunds Tekniska Högskola, Institutionen för teknik och samhälle / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds Tekniska Högskola, Institutionen för teknik och samhälle i Lund

Lunds universitet grundades 1666 och har under flera år rankats omkring de 100 bästa universiteten i världen. Här finns 42 000 studenter och drygt 7 500 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.

Forskningen vid Trafik och väg handlar om trafikanten, trafikmedel och trafikanläggningar - från planering och utformning till drift och underhåll.

Faktorer som påverkar samhällets trafikbehov studeras samt trafikanläggningars anpassning till de krav som trafikanter, kringboende och samhället ställer på tillgänglighet, framkomlighet, säkerhet, miljö och samhällsekonomi. Forskningen vid Trafik och väg har länge varit empirisk och åtgärdsinriktad. Den har dessutom präglats av kontinuerlig koppling till teori och modeller samt av metodutveckling t ex för utvärderingar och effektbedömningar. På senare år har forskningen fokuserats kring hur ett långsiktigt hållbart transportsystem kan uppnås - hållbart ur ekologiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv.

För att stärka forskningsområdet kring järnväg söker vi en doktorand inom forskarutbildningsämnet Trafik och väg, särskild inriktning järnvägskapacitet.

Forskarutbildningsämne

Trafik och väg

Publiceringsdatum
2015-10-27

Dina arbetsuppgifter
Doktoranden skall arbeta med analys av störningar i järnvägstrafiken. Arbetet handlar om att identifiera och analysera kritiska faktorer så som beteende, väder- och infrastrukturrelaterade samt deras karakteristika och koppla dem till störningar i tågtrafiken. Syftet är att ta fram kunskap om de mindre störningarna i järnvägstrafiken: hur de fördelas, var och hur de uppträder, hur de kan kategoriseras och bedömas, samt att föreslå konkreta åtgärder för att förhindra, förebygga och mildra konsekvenserna av mindre störningar. Även samhällsekonomiska konsekvenser till följd av störningar kommer att studeras. Fokus ligger på empiri och stora mängder grundläggande data som används för analys. I arbetsuppgifterna ingår även institutionstjänstgöring (upp till 20 %).

Behörighet

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har: avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. För behörighet att antas som forskarstuderande i Trafik och väg krävs att studenten avlagt examen på avancerad nivå med ett innehåll som är relevant för forskarutbildningen.

Övriga krav

I första hand söks en civilingenjör med inriktning trafikplanering, men även sökande med annan grundexamen med relevanta meriter kommer att beaktas. Kurser i statistik och kurser med inriktning på trafikteknik är meriterande. God förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.

Bedömningsgrund

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Vid tillsättning skall avseende främst fästas vid graden av förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.

Bedömningen av förmågan enligt första stycket sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå. Följande beaktas:

• Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet. Dessa kan visas genom bilagda handlingar och en eventuell intervju.
• Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem. Bedömningen kan exempelvis ske utifrån examensarbetet och en diskussion kring detta vid en eventuell intervju.
• Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation
• Kurser i trafikteknik samt nationalekonomi är meriterande.
• Erfarenhet av studier kring kapacitet i järnvägstrafiken speciellt störningsfaktorer, teknikintresse samt god förmåga att snabbt tillgodogöra sig olika ämnesmässiga perspektiv är viktiga bedömningsgrunder. Även goda kunskaper i statistik är meriterande. 
• Erfarenhet ifrån undervisning på högskolenivå är meriterande.

Anställningsvillkor
Tidsbegränsad anställning fyra år enligt HF 5 kap 7§.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: 2016-03-01 Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-11-11
Ange följande referens när du ansöker: PA2015/3396
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lena Hiselius +46462229748

Företag
Lunds tekniska högskola, Institutionen för teknik och samhälle

Adress
Lunds tekniska högskola, Institutionen för teknik och samhälle
Box 118
22100 Lund

Kontorsadress
Box 118

Jobbnummer
2499289

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds Tekniska Högskola, Institutionen för teknik och samhälle

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds Tekniska Högskola, Institutionen för teknik och samhälle: