Doktorand i trafik och väg

Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lund
2017-07-11
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i trafik och väg" (publicerad 2018-09-20) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lund, Lomma, Staffanstorp, Burlöv, Kävlinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle i Lund

Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens 100 främsta lärosäten. Här finns 42 000 studenter och 7 400 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.

Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.



Doktorand i trafik och väg med inriktning på hållbart resbeteende med tillämpning av informations- och kommunikationsteknik

Vid avdelningen för Trafik och väg, LTH bedrivs ett flertal projekt kopplade till individers resbeteende och på vilket sätt detta beteende kan påverkas så att människor fattar beslut som är gynnsamma både för individen och för samhället.

Det kan handla om positiva hälso-, säkerhets- och miljöeffekter, och därmed vara i linje med en mer hållbar samhällsutveckling.

Trafik och väg har lång och bred kompetens inom trafikplanering. Många av oss är civilingenjörer, men vi samarbetar mycket med andra discipliner, som t.ex. stadsbyggnad, landskapsarkitektur, samhällsvetenskap (ekonomi, geografi, sociologi, psykologi) och medicinsk vetenskap. Våra forskningsprojekt kring resbeteende är starkt kopplade till klimat- och miljöeffekter och vi är därför intresserade av att komplettera befintliga discipliner med sökanden med en kunskapsbakgrund i klimatstrategi. Ett relativt nytt forskningsområde är användningen av smartphones som plattform för att implementera Mobility Management-åtgärder i syfte att stödja beslut och beteende i en mera hållbar riktning.

För att stärka forskningsområdet kring hållbar transportplanering söker vi en doktorand inom området hållbart resbeteende med tillämpning inom informations- och kommunikationsteknik (IKT). För denna tjänst gäller att sökanden har en examen på masternivå i tillämpad klimatstrategi eller liknande. För att snabbt komma in i forskningsområdet är det ett krav att sökanden har kunskap kring teoretiska modeller kopplade till beteendeförändring och även god kännedom om tidigare tillämpningar av IKT för påverkan av beteende inom olika områden.

Forskarutbildningsämne

Trafik och väg

Publiceringsdatum
2017-07-11

Dina arbetsuppgifter
Doktoranden skall arbeta med forskning kring användning av IKT för beteendepåverkan. Forskningen kommer att innehålla både teoretiska delar, där olika modeller för beteendepåverkan diskuteras och analyseras, och praktiska tillämpningar i fält där olika utformningar, budskap och upplägg testas. Metoder förväntas utgöras av som litteraturstudier, enkätstudier och intervjuer. Data analyseras kvalitativt och kvantitativt med hjälp av statistiska metoder. Forskningen kommer att fokuseras kring att identifiera och analysera kritiska faktorer för hur åtgärder och budskap för mer hållbart och aktivt resande ska utformas för att utgöra effektiva miljöåtgärder. Arbetet kräver samarbete med forskare från olika discipliner. Arbetsuppgifterna innebär även täta kontakter och samverkan med externa aktörer för såväl datainsamling som för effektivt spridande av forskningsresultat.

Behörighet

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som

- avlagt examen på avancerad nivå, eller
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Kraven på särskild behörighet uppfyller den som har

- ett fördjupningsarbete om minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå inom ämnesområdet.

Slutligen krävs att studenten bedöms ha den förmåga som behövs för att klara utbildningen.

Övriga villkor

I första hand söks en person med examen på masternivå i Tillämpad Miljöstrategi, men även sökande med annan grundexamen med relevanta meriter kommer att beaktas. Sökanden skall ha dokumenterad kunskap kring teoretiska modeller kopplade till beteendeförändring och även ha god kännedom om tidigare tillämpningar av IKT för påverkan av beteende inom olika områden. God förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.

Erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning, teknikintresse samt god förmåga att snabbt tillgodogöra sig olika ämnesmässiga perspektiv är viktiga bedömningsgrunder. Erfarenhet från uppdrag inom områdena mobility management och trafikanalys är meriterande. Meriterande är även erfarenhet ifrån arbete med externa aktörer inom transportplaneringsområdet speciellt hållbara transporter.

Bedömningsgrunder

Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen.

Bedömningen av förmågan enligt första stycket sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå, samt relevant arbetslivserfarenhet. Följande beaktas:

- Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet. Dessa kan visas genom bilagda handlingar och en eventuell intervju.
- Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem. Bedömningen kan exempelvis ske utifrån examensarbetet och en diskussion kring detta vid en eventuell intervju.
- Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation
- Kurser i trafikplanering är meriterande samt erfarenhet från samarbete med andra discipliner.
- Erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning, teknikintresse samt god förmåga att snabbt tillgodogöra sig olika ämnesmässiga perspektiv är viktiga bedömningsgrunder.
- Erfarenhet av utredningsarbete inom trafikplaneringsområdet.
Anställningstid

Anställning som doktorand baseras på forskarutbildningstid dvs max fyra år på heltid. I normala fall innehas en doktorandanställning i 4-5* år beroende på institutionstjänstgöringens omfattning. *Fem års anställning innebär att doktoranden innehaft 20% institutionstjänstgöring per år.

Övrig information
Endast den som är antagen till forskarutbildning får anställas som doktorand.

Vi undanber oss kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag pga statliga upphandlingsregler.

Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: 2018-01-01 Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-08-01
Ange följande referens när du ansöker: PA2017/2426
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lena Hiselius +46462229748

Företag
Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle

Adress
Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle
Box 118
22100 Lund

Kontorsadress
Box 118

Jobbnummer
3600984

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lunds Tekniska Högskola, Inst för teknik och samhälle: