Doktorand i teknisk akustik

Luleå Tekniska Universitet / Kemiingenjörsjobb / Luleå
2008-06-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i teknisk akustik" (publicerad 2023-05-22) ⬅️


Visa alla kemiingenjörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå Tekniska Universitet i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Överkalix eller i hela Sverige

Avdelningen för Ljud & vibrationer vid institutionen för Arbetsvetenskap i Luleå och LTU Designlab bedriver undervisning och forskning inom flera grenar av akustiken. Avdelningen forskar inom områdena Fordonsakustik, Ljudkvalitet, Byggnadsakustik, Maskindiagnostik och Helkroppsvibrationer. Dessutom bedrivs undervisning inom Audioteknik, Ljuddesign, Musikakustik, Byggnadsakustik, Rumsakustik, Psykoakustik och Arbetsplatsbuller. Forskningen bedrivs ofta med experimentell inriktning och med profilering mot ljuddesign och ljudkvalitet. Som regel bedrivs forskningen med en industriell samarbetspartner och i samarbete med andra forskningsavdelningar.
Vi är en avdelning med 12 anställda vars arbete bygger på lagarbete, arbetsglädje, öppenhet, utveckling samt en strävan att ständigt bli bättre. Vi satsar nu på att stärka forskningen inom Ljudkvalitet och fordonsakustik och söker en doktorand inom forskningsämnet Teknisk Akustik.
DOKTORAND I TEKNISK AKUSTIK MED INRIKTNING OPTIMERING AV LJUDKVALITET FRÅN DÄCKSRELATERAT LJUD I FORDON
Projektet bedrivs i nära samarbete med en internationell däckstillverkare och med biltestföretag i regionen. Fokuseringen är att öka kunskapen om hur däcksljuden bildas, propageras, samverkar med bilen och mottas av dom som transporterar sig med fordonet. Projektet är avgränsat till vinterdäck i vinterföre. Projektet kommer att ha en fokusering på optimering av komfort och subjektiv ljudkvaliteten. Projektet kommer även att innehålla mätningar och beräkningar av överföringsvägar för ljudet in i kupe n och mixning för optimering av ljuddesignen. Slutligen kommer projektet även att innehålla experimentell verifiering av hur däcksljud exciteras för uppdatering av däcksmodeller.
Arbetet som doktorand innehåller såväl mätningar som beräkningar och teoribildning. Det ställs stora krav på att du kan arbeta individuellt, men du kommer även att arbete med andra doktorander och forskare på avdelningen och på samarbetsföretaget. Du kommer att ha två handledare på avdelningen. Projekten sträcker sig 3 år framåt i tiden. Pengar för en fortsättning till doktor kommer att sökas under projektets gång. Huvudfinansiär är Centre for Automotive System Technologies & Testing, CASTT på LTU.
BEHÖRIGHET
För behörighet till befattning som doktorand krävs civilingenjörsexamen eller motsvarande, med inriktning mot akustik i kombination inom t ex teknisk fysik, elektroteknik eller mekanik. Dessutom är det viktigt att du kan fungera bra i grupp och uttrycka dig väl i skrift på engelska.

Publiceringsdatum
2008-06-09

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
Enligt avtal

Tillträde
Enligt överenskommelse

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2008-06-24
Information om anställningsformen doktorandtjänst kan rekvireras från registrator@ltu.se . Ange ref nr 1739-08. Bifoga meritförteckning och referenser. Din ansökan vill vi ha senast 24 juni -08 till Luleå tekniska universitet, Registrator, 971 87 Luleå, eller via e-post till registrator@ltu.se . Övrig information se universitetets hemsida.
Ange följande referens när du ansöker: 1739-08

Kontakt
Kontakta gärna professor Anders Ågren, tel 0920-49, Anders.Agren@ltu.se

Facklig kontakt
De fackliga företrädarna för SACO och TCO-OF når d

Företag
Luleå Tekniska Universitet

Adress
Luleå Tekniska Universitet
97187 LULEÅ

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0920-491000
Faxnummer: 0920-491399

Jobbnummer
244305

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå Tekniska Universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå Tekniska Universitet: