Doktorand i Strömningsmekanik: Dynamiska system teori revolution

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Matematikerjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla matematikerjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6 955 på grundnivå och 5 545 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Linné FLOW Centre bedriver forskning i grundläggande strömningsmekanik på KTH och är ett av tjugo excellenscentra som valdes ut av Vetenskapsrådet (VR) år 2006. Centret har en vision att vara en internationellt ledande forskningsmiljö för grundläggande strömningsmekanik där innovativ forskning skapas och framtida forskningsledare utvecklas.

Publiceringsdatum
2011-04-10

Arbetsuppgifter
Dynamiska system teori revolutionerar förståelsen av turbulens.
Det är en vanlig observation att strömning av luft eller vätska över en fast yta blir turbulent om hastigheten är för stor. Övergången till turbulens ger också upphov till dramatiska förluster i energieffektivitet och har stora konsekvenser för vilka designstrategier man tillämpar inom aerodynamik, farkosters hydrodynamik, transporter i ledningar osv. Fram tills nyligen har mekanismerna bakom de instabiliteterna som ger upphov till turbulens varit svåra att förstå, och utgör fortfarande en av de stora olösta frågorna inom klassisk mekanik, ickelinjära vetenskaper och tillämpad matematik. Ett stimulerande genombrott inom turbulensområdet har skett under de senaste tio åren när specialister börjat låna verktyg från deterministisk kaosteori, samtidigt som datorsimuleringarna förbättrats alltmer. Det är nu möjligt att erhålla numeriska tredimensionella lösningar av Navier-Stokes ekvationerna. Sådana lösningar möjliggör rekonstruktion av de dynamiska mekanismerna bakom den komplexa dynamiken som styr strömningen och gör också ett bidrag till att förklara uppkomsten av koherenta strukturer som observeras i samband med övergången till turbulens.
Målet med projektet är att bli en del i ett aktivt forskningsfält och skjuta fram gränserna i förståelsen av övergången till turbulens. I synnerhet är ambitionen att identifiera de fysikaliska orsakerna bakom vilka turbulensen, när den väl har uppstått, kan spridas i rummet och kontaminera ett helt gränsskikt. Projektet är baserat på högupplösta numeriska simuleringar av transition och turbulens genom att utnyttja parallella algoritmer och stora datorsystem.
Projektet kommer att utföras på KTH i nära samarbete med Dr Yohann Duguet vid LIMSI i Paris, och Bruno Eckhardt vid Universitetet i Marburg (Tyskland). Forskningsvistelser hos dessa grupper kommer att vara en del av projektet.

Kvalifikationer
Sökande ska ha en Masterexamen inom ett för ämnet relevant område, t.ex. Mekanik, Fysik, Flygteknik, Numerisk Analys, Tillämpad Matematik, eller om möjligt, Strömningsmekanik. Gedigen kunskap och intresse av icke-linjär dynamik är en bonus. Den sökande ska ha god kunskap i både skriftlig och muntlig engelska.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse, upphör: Beroende på kvalifikationer, en doktorandsanställning i enlighet med KTHs regelverk, eller en anställning med utbildningsbidrag för doktoranden de första två åren, därefter doktorandanställning i enlighet med regelverket för KTH.

Ersättning
Lön: enligt avtal för doktorander

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-05-01
Ansökan skickas till: Carolina Eneqvist, carolina@mech.kth.se
Skriv referensnummer S-2011-0297 i ämnesraden!
Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF format:
1. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier med en angivelse av vilken av tjänsterna som är av störst intresse (pdf)
2. Curriculum vitae (pdf)
3. Betygsavskrift från högskola/universitet (pdf)
4. Kontaktinformation till personer som kan ge referenser (pdf)
Ange följande referens när du ansöker: S-2011-0297
Ansökan kan skickas till e-postadress: carolina@mech.kth.se
Ansökan sker via företagets webbplats.

Kontakt
Philip Schlatter, 08-790 7176, pschlatt@mech.kth.se
Yohann Duguet, LIMSI Paris, France, +33 1 69 85 80 72, duguet@mech.kth.se
Dan Henningson, 08-790 9004, henning@mech.kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson, 08-790 70 58, lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
900236

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: