Doktorand i spårfordonsteknik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Logistikjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla logistikjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 7 402 på grundnivå och 5 817 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Publiceringsdatum2011-06-12ArbetsuppgifterInstitutionen för Farkost och flyg erbjuder en doktorandtjänst inom ämnet farkostteknik med inriktning mot spårfordonsteknik. Arbetet avser modellering, dynamisk simulering och testning av tåg med olika typer av aktiv fjädring. Användningen av aktiva komponenter på snabba persontåg för att förbättra gångegenskaperna kommer med all säkerhet att öka i framtiden. KTH Spårfordon har inom ramen för ett nästan avslutat doktorandprojekt utvecklat en aktiv sidofjädring mellan vagnskorg och boggi. Även förstudier beträffande aktiv vertikal fjädring har genomförts. Projektet genomförs i nära samarbete med tågtillverkaren Bombardier i Västerås. Resultaten hittills är mycket lovande och båda parter vill gå vidare med ett nytt doktorandprojekt.
I det nya projektet ska främst möjligheten att implementera aktiv vertikal fjädring mellan korg och boggi undersökas. Algoritmerna för att styra aktuatorerna ska utvecklas med hjälp av datorsimuleringar. Tillsammans med Bombardier ska tester på ett tåg förberedas och genomföras. I ett senare skede kommer även andra typer av aktiv fjädring att undersökas, t.ex. aktuatorer mellan boggiram och hjulpar.
Projektet ingår i KTH Järnvägsgruppens forskningsprogram för samverkan fordon-bana, en framgångsrik verksamhet som rönt internationellt erkännande.
KvalifikationerErforderliga kvalifikationer för tjänsten är civilingenjörsexamen eller motsvarande i farkostteknik, teknisk fysik eller maskinteknik. Erfarenheter från fordons-konstruktion, flerkroppssimulering eller aktiva system är meriterande. God förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på engelska krävs. Tjänsten är avsedd för en ambitiös student med målsättningen att avsluta sin forskarutbildning med doktorsexamen.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträdesdatum enligt överenskommelse
ErsättningLön enligt den s.k. doktorandstegen vid KTH.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-08-01
Ange referensnumret S-2011-0510 i e-postens titelrad.
Följande handlingar skall bifogas ansökan:
Ett personligt brev (ca en sida) med bakgrund och motivering till intresset för forskarstudier inom aktuellt ämne.
CV med examensbevis.
Kurslista med vitsord samt examensarbete.
Andra dokumenterade meriter.
Referenser.
All dokumentation ska vara på svenska eller engelska.
Ange följande referens när du ansöker: S-2011-0510
Ansökan kan skickas till e-postadress:
akbu@kth.seKontaktMats Berg, 08-790 8476,
mabe@kth.seSebastian Stichel, 08-7907636,
stichel@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 959683
Observera att sista ansökningsdag har passerat.