Doktorand i Marina system och Lättkonstruktioner
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
2016-04-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i Marina system och Lättkonstruktioner" (publicerad 2017-12-07) ⬅️
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 12 400 helårsstudenter på grundnivå och avancerad nivå, nästan 1900 aktiva forskarstuderande och 5100 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Institutionen för Farkost och Flyg är en del av Skolan för Teknikvetenskap vid KTH.
Vi finns på Teknikringen 8 i hjärtat av KTH Campus Valhallavägen. Vår forskning är inriktad mot farkoster och fordon samt system kring farkoster och innefattar allt från undervattensteknik till rymd. Våra forskningsgrupper är; ljud och vibrationer, lättkonstruktioner, fordonsdynamik, flygdynamik, aerodynamik, järnvägsteknik, marina system och rymdteknik. Forskningen vi bedriver är ofta en kombination av teoretiska studier, numerisk modellering och experimentell teknik. Under de senaste åren har vår forskning inriktats mer och mer mot multi-disciplinära problemställningar ofta i samverkan med andra forskningsgrupper vid KTH eller i internationella sammanhang. Miljön vid institutionen är internationell med studenter och lärare från många länder och kulturer. Den aktuella tjänsten kommer att vara baserad inom forskargruppen Marina System och Lättkonstruktioner.
Publiceringsdatum2016-04-21Dina arbetsuppgifterTransportpolitiska mål och en allmän uppfattning om stor kapacitetspotential på vattenvägen och fördelaktig avlastning av landinfrastrukturen talar för utveckling av ett modernt och genomtänkt sjötrasportsystem på de inre vattenvägarna IVV. Ett hinder för utvecklingen är osäkerheter kring vintertrafik. Hur ser vinterförhållandena egentligen ut på de inre vattenvägarna? Vilka isbelastningar måste fartygen dimensioneras för att klara av? Vilka fartygsystem bör man satsa på i ett rationellt IVV-transportsystem?
Projektet kommer att anlägga ett systemperspektiv och använda Mälardalen som exempel för att konkretisera effekterna av godsflöden, dels i relation till totalt transportarbetet men också för att studera infrastrukturkrav (omlastningsnoder, krav på farleder och trafikledning) vilket i sin tur leder till förutsättningarna för fartyg (storlek & typ) hastighet, trafiktäthet, typ av befraktning vilket också påverkar motiven för isbrytarassistans och fartygens förmåga att gå i is.
Forskningen ska öka kunskapen om islaster och hur de samverkar med skrovformen samt hur strukturens möjlighet att möta lasterna påverkas av val av skrovmaterial, materialkoncept och strukturarrangemang.
Arbetet kommer innebära numeriska och experimentella studier, de senare både för validering och för datainsamling. Projektet betonar vattenvägen som möjlighet att bidra till ett fullt ut intermodalt transportsystem som kan möta den prognostiserade ökningen av transportarbete på ett energieffektivt sätt. Helhetssynen har avgörande betydelse för hur vintertrafik hanteras och samarbete med doktorander och forskare, också från andra discipliner, samt med klassificeringssällskap och myndigheter är att förvänta.
Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år och inkluderar normalt 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning.
KvalifikationerFör behörighet krävs civilingenjörsexamen i Skeppsteknik (Naval architecture), Farkostteknik, Teknisk Fysik, Maskinteknik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Grundläggande kunskap i skeppskonstruktion, hållfasthetslära och materialteknik är en förutsättning och en specialisering mot "system engineering", fartygsstrukturer och dimensionering samt skadetålighet är meriterande. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.
Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.
Utmärkta kunskaper i kommunikation på engelska är en förutsättning och svenska är meriterande.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan ska innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:
• Försättsblad enligt förlaga som laddas ner här:
https://www.dropbox.com/s/3vtvvox4ahqr1lg/Cover-sheet-PhD-candidate.doc?dl=0• CV (max 2 sidor) med information om utbildning, relevanta akademiska erfarenheter och arbetslivserfarenheter
• Ansökningsbrev (max 1 sida)
• Betygsavskrift från högskola/universitet
• Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-05-20
Ange följande referens när du ansöker: S-2016-0422
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktDr Magnus Burman Telefonnummer: 070-549 6450, e-post:
mburman@kth.seDr Karl Garme Telefonnummer: 070-397 1717, e-post:
garme@kth.seFöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm
KontorsadressTeknikringen 8, plan 5
Jobbnummer 2796325
Observera att sista ansökningsdag har passerat.