Doktorand i kostnad/prestandaoptimering av kompositstruktur

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2012-09-16

Arbetsuppgifter
Ämnet lättkonstruktioner handlar om principer som åstadkommer hög mekanisk prestanda och andra önskade egenskaper till låg vikt genom utveckling, användning och optimering av effektiva kombinationer av material och strukturella lösningar. Detta kan göras både i nano-, mikro och makroskala och tillämpas både inom materialteknik och i avancerade strukturer som t ex flygplan och andra tekniska system. Sparad vikt kan omsättas till att uppnå ökad prestanda eller minskad energiförbrukning. Utnyttjande av blandade material skapar många möjligheter men väcker samtidigt frågor kring tillverkning, underhåll, reparerbarhet och återvinning som också måste vägas in utifrån livscykelperspektiv.
Vi söker nu ytterligare en intresserad, kvalificerad och hängiven person som doktorand till vår forskargrupp.

Kraven på lägre energiförbrukning hos fordon ökar, dels av kostnadsskäl men också av miljöskäl. Strukturvikten hos ett fordon är den egenskapen som påverkar energiförbrukningen mest. För en personbil är 75% av energiförbrukningen direkt relaterad till vikten på bilen. Ett sätt att minska vikten hos strukturer är att använda fiberkompositer. Kostnad och vikt för en kompositstruktur beror starkt av valet av material, tillverkningsprocess och design. Syftet med projektet är att studera det multi-disciplinära optimeringsproblemet som rör konstruktion av framförallt fordon (bilar, bussar, lastbilar, flygplan, tåg, mm) med hänsyn till prestanda (vikt/energiförbrukning) och kostnad.
Som doktorand kommer du att jobba med utveckling av kostnads-, produktions-, sammanfognings och strukturmodeller. Dessa modeller ska sedan kopplas samman och lösas med hjälp av optimeringsverktyg. Projektet är alltså verkligen multi-disciplinärt och söker lösningsmetoder på systemnivå. Hur ska karossen till en bil/vingen till ett flygplan designas och tillverkas så att den totala kostnaden blir så låg som möjligt? Inräknat i kostnaden finns då också kostnad för energi, eventuella miljöskatter, underhåll, återvinning av material, mm.
Arbetet utförs inom både ett nationellt och ett europeiskt samarbetsprojekt.

Kvalifikationer
Den potentiella kandidaten bör ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom maskinteknik, farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskaper i strukturmekanik, finita elementmetoder och kompositmaterial krävs. Kunskaper om produktionsteknik, kostnadsmodellering och optimeringslära är mycket meriterande. Den sökande ska ha god förmåga att kommunicera på engelska i både tal och skrift. Kunskaper i svenska är meriterande.

Kandidaten bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga samt intresse för miljöfrågor.

Arbetstider och omfattning
Heltid. I anställningen ingår institutionstjänstgöring med högst 20 %. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse

Ersättning
Lön enligt avtal för doktorandanställning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-10-08
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.Obligatoriskt försättsblad (ladda ner från: Klicka på denna länk för att göra din ansökan
2.CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
3.Personligt brev (max 1 sida)
4.Betyg och examensbevis
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0859
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Malin Åkermo, akermo@kth.se
Dan Zenkert, 08-790 6435, danz@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1341289

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: