Doktorand i kollektivtrafikplanering i stad
Lunds Tekniska Högskola, Institutionen för teknik och samhälle / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds Tekniska Högskola, Institutionen för teknik och samhälle i Lund Lunds universitet grundades 1666 och har under flera år rankats omkring de 100 bästa universiteten i världen. Här finns 42 000 studenter och drygt 7 500 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds Tekniska Högskola, LTH, är en teknisk fakultet inom Lunds universitet med forskning av hög internationell klass och stora satsningar på pedagogisk mångfald.
Forskningen vid Trafik och väg har traditionellt varit fokuserad kring oskyddade trafikanters framkomlighet och säkerhet, kollektivtrafik, hållbar transportplanering och transportekonomi.
Inom kollektivtrafikområdet bedrivs forskning kring resenärers preferenser och behov, speciellt hur dessa varierar för olika grupper, samt kring organisation och styrning. Inom området hållbar transportplanering bedrivs trafikslagsövergripande forskning för att finna lösningar som kan bidra till ett hållbart transportsystem. Inom transportekonomiområdet bedrivs forskning kring resenärers värdering av olika kvalitetsfunktioner i transportsystemet samt vidgade utvärderingsmetoder. De flesta av oss är civilingenjörer med trafikteknisk eller trafikplaneringsbakgrund, men vi samarbetar mycket med andra discipliner, som sociologi, psykologi, stadsbyggnad och landskapsarkitektur.
Forskarutbildningsämne
Trafik och väg
Publiceringsdatum2016-01-19Dina arbetsuppgifterDoktoranden skall arbeta med utvärdering och analys av effekter av styrmedel och åtgärder som genomförs inom ramen för de s.k. stadsmiljöavtalen. Empirin hämtas från de städer som erhåller statlig finansiering för att utveckla hållbara transporter via stadsmiljöavtalen. Målet är att tillämpa befintliga och utveckla nya metoder för analys av kollektivtrafikens effekter, både på regional och lokal nivå, samt att bygga upp kunskap om lösningar som kombinerar styrmedel och fysiska åtgärder. Egen datainsamling kommer att göras via kvantitativa metoder (insamling och analys av efterfråge- och utbudsdata) och kvalitativa metoder (intervjuer, dokumentanalys). Arbetet kommer till största delen att vara förlagt till K2 - Det nationella centrumet för kollektivtrafikforskning. I arbetsuppgifterna ingår även institutionstjänstgöring (upp till 20 %).
Kvalifiktioner
I första hand söks en person med civilingenjörsexamen med särskild inriktning mot kollektivtrafik, trafikplanering eller transportteknik, men även sökande med annan grundexamen med relevanta meriter kommer att beaktas. Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom kollektivtrafiktrafikplanering är meriterande. Erfarenhet av kvalificerat arbete inom trafikanalysområdet är meriterande. God förmåga att uttrycka sig på svenska och engelska i tal och skrift är ett krav.
Behörighet
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som avlagt examen på avancerad nivå, eller fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper. För behörighet att antas som forskarstuderande i Trafik och väg krävs att studenten avlagt examen på avancerad nivå med ett innehåll som är relevant för forskarutbildningen.
Bedömningsgrund
Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå.
Urval till utbildning på forskarnivå sker efter bedömd förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen.
Bedömningen av förmågan enligt första stycket sker främst utifrån studieresultaten på grundnivå och avancerad nivå, samt relevant arbetslivserfarenhet. Följande beaktas:
• Kunskaper och färdigheter relevanta för avhandlingsarbetet och utbildningsämnet. Dessa kan visas genom bilagda handlingar och en eventuell intervju.
• Bedömd förmåga till självständigt arbete och förmåga att formulera och angripa vetenskapliga problem. Bedömningen kan exempelvis ske utifrån examensarbetet och en diskussion kring detta vid en eventuell intervju.
• Förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation
• Kurser i trafikplanering är meriterande samt erfarenhet från samarbete med andra discipliner.
• Erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning, teknikintresse samt god förmåga att snabbt tillgodogöra sig olika ämnesmässiga perspektiv är viktiga bedömningsgrunder.
• Erfarenhet av utredningsarbete inom trafikplaneringsområdet.
AnställningsvillkorTidsbegränsad anställning fyra år (heltid) enligt HF 5 kap 7§.
Vi undanber oss kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag pga statliga upphandlingsregler.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång.
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: snarast Visstidsanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-02-09
Ange följande referens när du ansöker: PA2016/204
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktLena Hiselius, avd-föreståndare, docent +46462229748
Anders Wretstrand, universitetslektor +46462220482
FöretagLunds tekniska högskola, Institutionen för teknik och samhälle
AdressLunds tekniska högskola, Institutionen för teknik och samhälle
Box 118
22100 Lund
KontorsadressBox 118
Jobbnummer 2624063
Observera att sista ansökningsdag har passerat.