Doktorand i Industriell produktion
Lunds Universitet / Kemiingenjörsjobb / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla kemiingenjörsjobb i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds Universitet i Lund,
Malmö,
Höör,
Klippan,
Helsingborg eller i
hela Sverige Institutionen för Maskinteknologi, avdelningen för Industriell Produktion (IP) skall tillsammans med Svensk HybridbilsCentrum (SHC) samt Institutionen för Teknisk Logistik (Chalmers) genomföra projektet "Industrialisering av hybridbilsfordon". Projektarbetet kommer till stor del att innebära insamling och analys av data kring försörjning och tillverkning av specifika delsystem för hybridbilar, d.v.s. i huvudsak den elektriska motorn, kraftelektroniken samt batterisystemet. Fokus för arbetet vid LTH kommer att ligga på kostnadsanalys av delsystemen kopplat till tillverkningsprocesser. Från projektplanen hämtas följande avsnitt kring genomförandet:
Definition av ett antal typfordon, avseende storlek, utformning eller funktion som skall tjäna som bas för projektets analyser i fas 1-3. Detta är inte nödvändigtvis något fordon som helt överensstämmer med dagens kommersiella fordon. Därefter identifieras och analyseras de kritiska delsystemen, deras omfattning och storlek samt ingående komponenter etc.
Förutsättningarna för försörjning enligt olika principer beskrivs och anlyseras; nuvarande leverantörsnät, nya aktörer etc.
Identifiering av material, komponenter eller teknologier som kan komma att utgöra strategiska resurser i framtiden, eller där en brist på tillgång allvarligt kan störa försörjningen av varor, är ett speciellt viktigt område för projektet.
Tekniska lösningar och tillverkningstekniker skall inte stanna vid dagens tillämpningar, utan även alternativa (framtida) teknologier skall analyseras.
Olika tidsperspektiv kan ansättas för att belysa nödvändig utveckling, t.ex. 0-5 år respektive 5-15 år.
Kostnadsanalysen baseras på definitionen av de olika typfordonen, med en begränsning mot de studerade tekniska delsystemen.
En stor del av nödvändiga tekniska data måste insamlas från olika experter, dock inte nödvändigtvis enbart från fordonsindustrin. Leverantörer och utvecklare av eldriven teknik kan här vara av intresse, t.ex. olika maskintillverkare. Arbetet kräver informationsinsamling från olika källor, såväl personliga som skriftliga. Detta kommer att innebära en del resor till olika berörda företag. Arbetet är av utredningskaraktär, där resultat måste genereras och redovisas mycket kort efter det att tjänsten tillträtts.
Behörighet
Civilingenjör M, F, E eller motsvarande.
Bedömningsgrund
Sökanden måste skriftligen beskriva och styrka kunskaper och erfarenheter inom följande:
Goda kunskaper inom tillverkningsteknik och tillämpad materialteknik.
Goda kunskaper kring fordonsteknik och hybridfordonsteknik.
Skall kunna arbeta självständigt med informationsinsamling, analys och dokumentation kring det beskrivna området.
Den sökande skall kunna kommunicera sina forskningsresultat såväl skriftligt som muntligt.
Sökanden måste ha goda kunskaper i såväl svenska som engelska. Sökanden måste ha förmåga att arbeta självständigt.
Erfarenheter av fordonskonstruktion eller fordonsbyggnad är extra meriterande.
Erfarenhet av att hantera eller leda komplexa projekt är meriterande.
Publiceringsdatum2011-12-02Arbetstider och omfattningVisstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
ErsättningFast lön
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-12-23
Ansökningsförfarande
Ansök online! via nedanstående länk:
Klicka på denna länk för att göra din ansökanAnge följande referens när du ansöker: LTHPA 2011/1021
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
KontaktMats Andersson Unviersitetslektor tfn. 046-2224361,
Mats.Andersson@iprod.lth.seFöretagLunds Universitet
AdressLunds Universitet
Box 117
22100 LUND
KontaktuppgifterTelefonnummer: 046-2220000
Jobbnummer 1095896
Observera att sista ansökningsdag har passerat.