Doktorand i industriell elektroteknik
Lunds universitet, LTH, Institutionen för biomedicinsk teknik / Högskolejobb / Lund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Lund,
Lomma,
Staffanstorp,
Burlöv,
Kävlinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lunds universitet, LTH, Institutionen för biomedicinsk teknik i Lund Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Beskrivning av arbetsplatsen
Tjänsten avser kunskapsutveckling om hur framtidens elektriska drivsystem i flygfarkoster skall designas och användas.
Arbetet sker i en miljö av forskare inom elkraftsystem, kraftelektronik, elektriska motordrivsystem men också i nära samarbete med forskare inom angränsade avdelningar och institutioner som sysslar med reglerteknik, bränslecellsteknik, termodynamik och strömningslära, brand och brandskydd samt halvledarfysik.
Arbetsplatsen ligger i Maskinhuset på LTH's Campus Lund där laboratorier för kraftelektronik, elkraftsystem, bränslecellsteknik, sol- och vindkraft mm är belägna nära varandra och sammankopplade i en struktur som utgör ett mikronät med upp till 200 kW effekt.
Vi strävar efter en prestigelös och inkluderande arbetsmiljö med en jämn könsfördelning.
Projektbeskrivning
Inom flygindustrin finns ett behov av en ny elektrisk arkitektur för att tillgodose framtida elektriska subsystem och även förmågan till högre effekter för alla elektriska och elektroniska (avionik-) system. En viktig övergång är från eldistribution med dagens tre-fas 115 Volt AC / 400 Hz till ett likströmssystem med 270 Volt DC. Till det DC-systemet kopplas kraftelektronik och elmaskiner både för generering av el genom drivning från gasturbinens huvudaxlar, för drivning/start av gasturbinen samt för drivning av ett antal pumpar och andra laster. I samtliga fall måste de nya systemen klara extrema miljöer, ha en mycket hög driftsäkerhet och vara mindre och lättare än sina konventionella föregångare. Den yttre miljöpåverkan innefattar temperaturvariationer i intervallet minus 50 upp till 130 grader C orsakat både av flyghöjd och s.k. ram-tryck.
Projektet är finansierat av Vinnova/NFFP-8 för att bygga och fördjupa kunskaper om styrning och konstruktion av kraftelektronik och elmaskiner som behövs i framtidens elektrifiering inom flyg. Kunskapen byggs i samverkan mellan GKN och Avdelningen för Industriell Elektroteknik och Automation (IEA) vid Lunds Tekniska Högskola (LTH). Tillsammans kommer parterna att tillämpa befintliga kunskaper från vägfordonsindustrin mot flygindustrins hårdare kravspecifikationer.
Det primära syftet med projektet är:
Att bygga kompetens hos svensk flygindustri för att kunna agera som kravställare vid upphandling och konstruktionsansvarig inom området elektriska drivsystem för flygtillämpningar.
Att bygga kompetens hos svensk akademi för att stödja svensk flygindustrin inom området kraftelektroniska drivsystem och testning av dessa i relevant miljö
Projektets övergripande mål är att:
Utveckla elektriska drivsystem med minimal vikt och volym kombinerat med hög verkningsgrad och tillförlitlighet/redundans.
Utbilda en doktorand inom detta område och vidare utveckla ett nära samarbete mellan industri och universitet.
Publiceringsdatum2024-10-03Dina arbetsuppgifterHuvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna ingår det även medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.
Arbetsuppgifterna i forskningsprojektet består av studier av det elektriska kraftsystemet i framtidens jetmotorer, speciellt design och optimering av elektriska drivsystem, dvs kraftelektronik, elmaskiner samt dessas styrning.
Arbetet utförs i nära samarbete med forskare inom samma grupp vid LTH som jobbar med relaterade uppgifter samt med forskare vid GKN Innovation som alla också arbetar med relaterade frågor. En del av arbetet kan komma att utföras i labb hos GKN.
Behörighet
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har
avlagt examen på avancerad nivå eller
fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå eller
på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Kraven på särskild behörighet för industriell elektroteknik uppfyller den som har:
• minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå med relevans för ämnesområde
För fullständig beskrivning: se
https://lu.varbi.com/what:job/jobID:758138/ LTH - Lunds Tekniska Högskola - är den tekniska fakulteten vid Lunds universitet. På LTH utbildar vi människor, bygger kunskap för framtiden och arbetar hårt för att utveckla samhället. Vi skapar utrymme för briljant forskning och inspirerar till kreativ utveckling av teknik, arkitektur och design. Här läser närmare 10 000 studenter. Varje år publicerar våra forskare - varav många verkar inom världsledande profilområden - omkring 100 avhandlingar och 2 000 vetenskapliga rön. En rad forskningsresultat och studentarbeten förädlas till innovationer. Tillsammans utforskar och skapar vi - till nytta för världen.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-10-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PA2024/2906".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lunds Universitet (org.nr 202100-3211)
Arbetsplats Lunds universitet, LTH, Institutionen för biomedicinsk teknik
Kontakt Mats Alaküla
+46705589284,mats.alakula@iea.lth.se Jobbnummer 8935596
Observera att sista ansökningsdag har passerat.