Doktorand i fordonsstrukturer
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Centre for ECO2 Vehicle Design har sitt säte på Skolan för teknikvetenskap och bedriver multidisciplinär forskning kring fordonskonstruktion med hänsyn till konkurrenskraft och miljöeffekter. Forskningen utförs i nära samarbete med svensk fordonsindustri och Centret erbjuder ett dynamiskt kontaktnät inom akademin så väl som med industri och myndigheter.
Publiceringsdatum2012-02-12ArbetsuppgifterDoktorand för studier i materialegenskapsstyrd lokal optimering och multidisciplinär konstruktion av fordonsstrukturer:
Din uppgift blir att studera optimalt multifunktionellt funktionsutnyttjande på en lukal undersystemnivå. Prestanda hos olika paneler optimeras genom en "materials by design"-metod med hänsyn till motstridiga krav på låg vikt, vibrationer, akustik, värmeledning och livscykelprestanda, med innehållande av krav från en övergripande systemnivå.
Syftet är att studera det lokala, multifinktionella optimeringsproblemet som rör konstruktion av framförallt passagerarfordon med hänsyn till strukturella krav, ljud och vibrationskrav samt miljökrav. Dessa ofta motstridiga funktionella krav är näst intill omöjliga att hantera i sekvens, utan måste behandlas multilateralt och multidiscilpinärt på en funktionell kravnivå. Av största betydelse är då tillgång till multidisciplinära, parametriserade modeller av problemet i avancerade simuleringsverktyg. Utgående från en global topologi som tagits fram under antagande av ett antal generiska beståndsmaterial kan varje panels prestanda optimeras genom en "materials by design"- metod som baseras på en kopplad mikro- till makromodelleringsstrategi. På så sätt kan varje materialtyp skräddarsys för att skapa önskvärda totala egenskaper.
Som doktorand kommer du att jobba med utveckling av generisk materialegenskapsoptimering för konstruktion av multifunktionella paneler, koppling mellan mikro- och makrostrukturegenskaper så väl som elastiska och ickelinjära egenskaper hos de ingående materialen. Ett möjligt resultat är hybridmaterialkoncept inklusive materialmodellering och relaterad konstruktionsmetodik. De funktioner som avses i projektet är strukturella, akustiska, termiska, vikstmässiga och livscykelenergi. Yttre last definieras i termer av lokala strukturella statiska och dynamiska laster, akustiska laster och påtvingad termisk konvektion på panelens ytteryta. En studie med olika lastinföring i den globala strukturen kommer också att utföras.
KvalifikationerDen potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom maskinteknik, farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskaper i strukturmekanik, finita elementmetoder och akustik krävs och en specialisering i antingen hållfasthetslära, mekanik, akustik och vibrationer, optimeringslära eller kompositmaterial är en tillgång.
Kandidaten bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga samt intresse för miljöfrågor. Den sökande bör ha en god nivå i engelska både i tal och skrift.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
ErsättningLönen fastställs enligt standardavtalet för doktorandanställning på KTH
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-03-12
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.Obligatoriskt försättsblad (ladda ner från:
Klicka på denna länk för att göra din ansökan2.CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
3.Personligt brev (max 1 sida)
4.Betyg och examensbevis
De ovan angivna dokumenten ska bifogas som word-filer eller pdf-filer. Ange referensnummer i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0250
Ansökan kan skickas till e-postadress:
ihallon@kth.seKontaktPer Wennhage, +46 70 620 64 34,
wennhage@kth.sePeter Göransson, 08-790 7963,
pege@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 1155703
Observera att sista ansökningsdag har passerat.