Doktorand i fordonsdynamik
Kungliga Tekniska Högskolan , Kungliga Tekniska högskolan / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6 955 på grundnivå och 5 545 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för Teknikvetenskap är KTHs största skola. Vi finns på KTHs Campus Valhallavägen och hela vägen bort till AlbaNova. Vår verksamhet omfattar fysik, matematik och teknisk mekanik. Utbildning och forskning bedrivs inom de grundläggande och tillämpade vetenskaperna. Verksamheten inkluderar experimentellt och beräkningstekniskt tunga ingenjörstillämpningarna med en fast förankring i grundvetenskaperna.
Publiceringsdatum2011-02-13ArbetsuppgifterArbets- och arbetsplatsuppgifter
Avdelningen för Fordonsdynamik bedriver forskning kring avancerade chassisystem när det gäller olika krav på fordon och transportsystem. Dessutom undersöker vi förar-fordon interaktion och beteende samt hur dessa beror på externa faktorer, t.ex. sidvind eller låg friktion.
Målsättningen med forskningsarbetet är att öka kunskapen om förar-fordon interaktion och bidra till en fördjupad förståelse för hur subjektiva bedömningar av fordonets beteende kan kopplas till objektiva mätetal, t.ex. mätsignaler i fordonet. Arbetet är både experimentellt och analytiskt där kunskap om fordonsdynamik och fordonsdynamisk utvärdering men även erfarenheter från statistiska metoder och neurala nätverk är eftersökt för tjänsten. Det experimentella arbetet innebär planering och genomförande av både fältprov och prov i körsimulator.
Placering är på avdelningen för fordonsdynamik på KTH men arbetet kommer innefatta samarbete med Volvo personvagnar, Saab Automobile, eAAM Driveline Systems och VTI.
Tjänsten avser en femårig tidsbegränsad plats och inkluderar normalt 20 % institutionstjänstgöring, vanligtvis undervisning. Forskarstuderande ska vara inskriven vid KTH.
KvalifikationerKvalifikationer / Behörighet
Lämplig bakgrund för tjänsten är civilingenjörsexamen i Teknisk fysik/Farkostteknik/Maskinteknik med inriktning mot fordonsdynamik eller motsvarande. Förutom sedvanliga akademiska meriter ses examensarbete inom fordonsdynamik, internationella erfarenheter och språkkunskaper som positivt.
Sökande skall vara starkt motiverad för forskarstudier, ha förmåga till självständigt arbete och kritisk analys samt god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse (el. datum om sådant finns)
ErsättningLön enligt avtal för doktorandanställning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-03-03
Ansökan skickas till:
Kungl Tekniska högskolan
Institutionen för Farkost och flyg
100 44 Stockholm
Vi ser helst ansökan per e-post
Ansökan skall innefatta följande handlingar:
1. Curriculum vitae
2. Betygsavskrift från högskola/universitet
3. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
Ange följande referens när du ansöker: S-2011-0144
Ansökan kan skickas till e-postadress:
akbu@kth.seAnsökan sker via företagets webbplats.
KontaktLars Drugge, 08-790 7604,
larsd@kth.seAnna-Karin Burström, frågor om ansökningsförfara, 08-790 7602,
akbu@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , Kungliga Tekniska högskolan
AdressKungliga Tekniska Högskolan , Kungliga Tekniska högskolan
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 849702
Observera att sista ansökningsdag har passerat.