Doktorand i Fordonsdynamik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Naturvetarjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla naturvetarjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

Publiceringsdatum
2008-01-11

Arbetsuppgifter
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.

Svenskt Hybridfordonscentrum (SHC) i samarbete med KTH Fordonsdynamik, söker en doktorand för forskning inom modellering och reglering av fordons beteenden för förbättrade köregenskaper och energihantering.

Målet med forskningsarbetet är att ta fram nya lösningar för fordonsreglering som utnyttjar att fordonen idag har ett ökat antal aktuatorer och mer datorkraft för att möjliggöra en förbättrad körbarhet och aktiv säkerhet. Arbetet bygger vidare på resultat från tidigare forskningssamarbeten mellan KTH Fordonsdynamik och fordonsindustri.

Svenskt Hybridfordonscentrum är en strategisk satsning för framtidens fordonsframdrivning. Centret utlyser nu tre doktorandtjänster i ett samarbete mellan tre universitet och fordonsindustrin. De tre tjänsterna inriktar sig på modellering, reglering och diagnos, och är placerade vid Chalmers, KTH respektive Linköpings Universitet. För mer information, se www.chalmers.se/hosted/shc-en /.

KTH Fordonsdynamik deltar inom Fokusområdet "System studies and tools" inom SHC. KTH Fordonsdynamik är en forskargrupp som arbetar med modellering och analys av fordons beteenden, samt dess dynamiska samverkan med förare och omgivning. Vi har ett mycket nära samarbete med fordonsindustrin och ansvarar också för utbildningen av civilingenjörer inom fordonsteknikområdet på KTH. För mer information se www.ave.kth.se .

Kvalifikationer
Behörighet för doktorandanställning är civilingenjörsexamen eller motsvarande. Lämplig bakgrund är t ex programmen för farkostteknik, teknisk fysik, elektroteknik eller maskinteknik. Goda kunskaper inom reglerteknik eller fordonsdynamik är meriterande.

KTH har höjt ambitionerna när det gäller mångsidig kompetensförsörjning och välkomnar därför sökande som kompletterar vårt lärosäte med avseende på jämställdhet.

Anställningstyp/arbetstider
Tidsbegränsad (Enligt överenskommelse)

Kontakt
Annika Stensson Trigell , 08-7907657 Professor, annika@kth.se

Så ansöker du
I doktorandtjänsten ingår institutionsarbete med högst 20%. Bl a kan deltagande i grundutbildningen ingå.

Ansökan skall innefatta följande handlingar:

1. Curriculum vitae,
2. Betygsavskrift från gymnasium och högskola/universitet
3. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier inriktade på fordonsdynamik.

Ansökan via vanlig post:

Kungliga Tekniska Högskolan
Att. Annika Stensson Trigell
Institutionen för Farkost och Flyg
10044 Stockholm.

Sista ansökningsdag 2008-01-31
Vi tar emot ansökan via epost: annika@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Mer information på www.ave.kth.se

Jobbnummer
96266

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: