Doktorand i farkostteknik, spårfordonsteknik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Logistikjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla logistikjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 7 402 på grundnivå och 5 817 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Publiceringsdatum2011-06-12ArbetsuppgifterEn doktorandtjänst i farkostteknik med fokus på dynamisk simulering av tunga godsvagnars hjul-räl interaktion. Institutionen för Farkost och flyg erbjuder en doktorandtjänst inom ämnet farkostteknik med inriktning mot spårfordonsteknik. Arbetet avser modellering och simulering av den dynamiska samverkan mellan fordon och bana. Speciellt ska trafiken på Malmbanan i norra Sverige och Norge med axellaster på idag 30 ton undersökas, först och främst malmvagnarna. Även loken kan komma att studeras inom ramen för doktorandprojektet.
En effektiv transport av malmen till hamnarna i Luleå och Narvik med låga under-hållskostnader är mycket viktig för den svenska malmens konkurrenskraft. Gruvbolaget LKAB planerar dessutom att i framtiden utöka transporterna. För att kunna göra det på en begränsad spårkapacitet behöver axellasten och eventuellt också hastigheten för tågen höjas ytterligare, vilket skulle kunna medföra kraftigt ökade underhållskostnader.
Spårtrafik med så höga axellaster leder till betydande materialpåkänningar på både hjul och räl. Ett exempel på fenomen som ska studeras är att förekomsten av s.k. rullkontaktutmattning på hjulen idag ökar dramatiskt under några vintermånader. Syftet med föreliggande forskningsprojekt är att utveckla simuleringsmodeller som möjliggör datorstudier av fordonens samverkan med banan. Åtgärder för förbättringar, t.ex. modifierade hjul- eller rälsprofiler, ska föreslås och testas inom ramen för projektet.
Projektet ingår i KTH Järnvägsgruppens forskningsprogram för samverkan fordon- bana, en framgångsrik verksamhet som rönt internationellt erkännande.
KvalifikationerErforderliga kvalifikationer för tjänsten är civilingenjörsexamen eller motsvarande i farkostteknik, teknisk fysik eller maskinteknik. Erfarenheter från fordons-konstruktion, flerkroppssimulering, nötnings- eller utmattningsanalys är meriterande. God förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation på engelska krävs. Tjänsten är avsedd för en ambitiös student med målsättningen att avsluta sin forskarutbildning med doktorsexamen.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträdesdatum enligt överenskommelse.
ErsättningLön enligt den s.k. doktorandstegen vid KTH.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-08-01
Ansökan endast per e-post till Anna-Karin Burström:
akbu@kth.seAnge referensnumret S-2011-0511 i e-postens titelrad.
Följande handlingar skall bifogas ansökan:
Ett personligt brev (ca en sida) med bakgrund och motivering till intresset för forskarstudier inom aktuellt ämne.
CV med examensbevis.
Kurslista med vitsord samt examensarbete.
Andra dokumenterade meriter.
Referenser.
All dokumentation ska vara på svenska eller engelska.
Ange följande referens när du ansöker: S-2011-0511
Ansökan kan skickas till e-postadress:
akbu@kth.seKontaktMats Berg, 08-790 8476,
mabe@kth.seSebastian Stichel, 08-7907636,
stichel@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 959684
Observera att sista ansökningsdag har passerat.