Doktorand i elektromobilitet: Design av elmotorer

Uppsala universitet, Institutionen för elektroteknik / Högskolejobb / Uppsala
2023-06-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i elektromobilitet: Design av elmotorer" (publicerad 2023-11-16) ⬅️


Visa alla högskolejobb i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala universitet, Institutionen för elektroteknik i Uppsala

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra långsiktig skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har drygt 54 000 studenter, mer än 7 500 anställda och en omsättning på cirka 8 miljarder kronor.

Elektrifiering och digitalisering tillhör framtidens största områden för omställning till hållbara samhällen.

Institutionen för elektroteknik bedriver framgångsrik forskning och utbildning inom dessa områden - däribland förnybara energikällor och elfordon, industriell IoT, 5G kommunikation och trådlösa sensornät men även smarta elektroniska sensorer och medicinska system. Institutionen för elektroteknik är en internationell miljö med ca 140 medarbetare som bidrar till viktiga tekniska energi- och hälsoutmaningar vid Ångströmlaboratoriet.

Anställningen kommer att vara placerad vid avdelningen för elektricitetslära, vid institutionen för Elektroteknik.

Forskningsprojekt
Målet med detta projekt är att göra välgrundade förutsägelser av livslängden för isolationssystem i elmotorer för tillämpningar inom elektromobilitet. Syftet är att undvika överdimensionering av isoleringen och samtidigt minimera risken för felfall. Projektet kommer bestå av analytiska beräkningar, FEM simuleringar samt design och analys av experiment. Isolationssystem inom elektromobilitet påverkas av flera designutvecklingar av drivlinan såsom ökande spänningsnivåer, högre spänningsderivata på grund av utvecklingen av kraftelektronik samt nya kylmetoder. Projektet kommer vara multidisciplinärt då hänsyn kommer tas både till elektriska, mekaniska och termiska aspekter.

Projektet drivs i nära samarbete med tre stora aktörer inom elektromobilitet: Polestar Performance AB, Volvo AB GTT och Scania CV AB. Doktoranden kommer medverka i experiment som utförs hos industripartnerna som en del av projektet. Projektet kommer bedrivas inom Swedish Electromobility Centre (https://emobilitycentre.se/), ett nationellt centrum för elektromobilitet med partners från svenska universitet och svensk industri. Det innebär bland annat att doktoranden kommer ingå i ett doktorandnätverk som håller regelbundna träffar, sommarskolor m.m.

Forskargruppen vid Uppsala universitet har lång erfarenhet av forskning om olika typer av elektriska maskiner samt en stor laborativ verksamhet. Vi erbjuder ett varierande och spännande arbete som utformas av doktoranden och forskargruppen tillsammans. Doktoranden kommer att handledas av minst två handledare och forskargruppen består av flera seniorer och doktorander som arbetar med elektriska maskiner och modellering. Institutionen för elektroteknik erbjuder även lönetillägg vid anställning som doktorand vid institutionen.

Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet: https://www.uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/

Arbetsuppgifter
Doktoranden kommer forska om isoleringssystem för elektriska motorer och arbetsuppgifterna kommer innefatta analytiska beräkningar, simuleringar och experiment. I arbetet som doktorand ingår även att skriva vetenskapliga publikationer samt presentera sin forskning muntligt i olika sammanhang såsom projektgruppsmöten och internationella konferenser. Huvuduppgiften för en doktorand är att ägna sig åt sin forskarutbildning vilket innefattar såväl deltagande i forskningsprojekt som forskarutbildningskurser. I arbetsuppgifterna kan det även ingå medverkan i undervisning och annat institutionsarbete, dock max 20 % av arbetstiden.

Kvalifikationskrav

- Civilingenjörsexamen, eller en utländsk examen som bedöms motsvara masterexamen, inom området elektroteknik, teknisk fysik, materialteknik, energisystem, eller liknande.
- Mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i engelska är ett krav.
- Vi värdesätter dina personliga egenskaper som stark motivation, god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du ska vara målmedveten, strukturerad och kunna arbeta effektivt både enskilt och i grupp.

Meriterande
Kunskaper om elektriska maskiner samt experimentell erfarenhet är meriterande. Det är även meriterande med industrierfarenhet. Goda kunskaper i svenska i tal och skrift är meriterande.

Bestämmelser för doktorander återfinns i Högskoleförordningen 5 kap §§ 1-7 samt i universitetets regler och riktlinjer: https://regler.uu.se/?languageId=3

Om anställningen
Anställningen är tidsbegränsad, enligt HF 5 kap § 7. Omfattningen är heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala

Upplysningar om anställningen lämnas av: Sandra Eriksson, 018-4715823, sandra.eriksson@angstrom.uu.se

Välkommen med din ansökan senast den 16 augusti, 2023, UFV-PA 2023/2437.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp.

Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-08-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "UFV-PA 2023/2437".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Uppsala Universitet (org.nr 202100-2932)

Arbetsplats
Uppsala universitet, Institutionen för elektroteknik

Jobbnummer
7868284

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala universitet, Institutionen för elektroteknik

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala universitet, Institutionen för elektroteknik: