Doktorand i drift och underhållsteknik

Luleå Tekniska Universitet / Högskolejobb / Luleå
2023-11-01
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Doktorand i drift och underhållsteknik" (publicerad 2024-02-01) ⬅️


Visa alla högskolejobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå Tekniska Universitet i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Överkalix eller i hela Sverige

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Vi formar framtiden genom nydanande utbildningar och banbrytande forskningsresultat, och med utgångspunkt i den arktiska regionen skapar vi global samhällsnytta. Vår vetenskapliga som konstnärliga forskning och utbildning bedrivs i nära samarbete med internationella, nationella och regionala företag, offentliga aktörer och ledande universitet. Luleå tekniska universitet omsätter totalt 1,9 miljarder kronor per år. Vi är idag 1 840 anställda och har 17 670 studenter.

De kommande åren investeras mångmiljardbelopp i Norrbotten och Västerbotten i stora projekt som syftar till ett mer hållbart samhälle nationellt så väl som globalt. Luleå tekniska universitet är involverat i flera av dessa högaktuella forskningsprojekt och den samhällsomvandling som följer. Vi har ett brett utbud av utbildningar för att matcha den kompetens som efterfrågas. Vi hoppas att du vill hjälpa oss att bygga framtidens hållbara företag och samhällen.
Drift och underhåll är ett snabbt växande forskningsområde och ett viktigt område inom många industrier där underhållskostnaderna är en av de största enskilda kostnadsposterna. Ett effektivt underhåll kan generera inkomster för industrin genom bättre anläggningsutnyttjande och högre tillgänglighet. Genom välplanerat underhåll kan även externa och interna operativa risker kontrolleras och minimeras.

Drift- och underhållsteknik är multidisciplinärt till sin natur, och innehåller många vetenskapliga discipliner och nya framväxande teknologier. Avdelningens aktiviteter är anpassade till att hitta synergier med andra ingenjörsdiscipliner och bygga nätverk med många aktiva forskargrupper, lokalt och globalt. Avdelningen har varit framgångsrik med att erhålla anslag från EU och svenska forskningsfinansiärer som VINNOVA och SSF. Divisionen har lanserat en vetenskaplig tidskrift International Journal of System Assurance Engineering and Management publicerad av Springer. Etableringen av SKF- University Technology Center för avancerad tillståndsövervakning har skapat en plattform för utveckling av prediktiva teknologier och tillståndsövervakning. Vid avdelningen finns ett eUnderhållslab och ett tillståndsövervakningslabb med tillhörande testanläggning för järnvägskomponenter. Avdelningen är dessutom fullt kompetent och tekniskt utrustad för att utföra forskningsarbete inom de framväxande områdena big data, prediktiv och preskriptiv analys.

Ämnesbeskrivning
Drift och underhållsteknik omfattar utveckling av metoder, modeller och verktyg för att säkerställa hög driftsäkerhet och effektivt underhåll av såväl befintliga som nya system och anläggningar.

Projektbeskrivning
Detta doktorandprojekt syftar till att främja järnvägstransportområdet genom utveckling av innovativa metoder för tillståndsövervakning för både järnvägsfordon och järnvägsspår. Denna forskning kommer att utnyttja sensordata från olika komponenter i järnvägsinfrastrukturen och tillämpa tekniker för maskininlärning och utforska datadrivna lösningar för att förbättra säkerheten, tillförlitligheten och effektiviteten för järnvägssystemet. Målet är att skapa prediktiva underhållsmodeller som proaktivt kan identifiera potentiella problem, och därigenom minska stilleståndstiden, minimera underhållskostnaderna och i slutändan förbättra järnvägssystemens övergripande prestanda och hållbarhet. Projektet kommer att kopplas till pågående EU-forskningsprojekt, där verkliga fallstudier tillämpade på järnvägssektioner och befintliga fordon kommer att användas för att validera de utvecklade metoderna. Syftet med forskningen är att bidra med värdefulla insikter och generera kunskap till området transportteknik genom att förbättra underhållsgränserna för fordon och spårinfrastruktur, vilket bäddar för en mer hållbar och effektiv järnvägsinfrastruktur.

Publiceringsdatum
2023-11-01

Dina arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna inom doktorandprojektet inkluderar aktivt deltagande i forskning och utveckling av resultat och leverabler kopplade till EU-projekt. Förutom det teoretiska examensarbetet kommer praktiskt arbete relaterat till databashantering, datorprogrammering och simulering att ingå. Övriga arbetsuppgifter relaterade till forskarutbildningen kommer att specificeras i den individuella forskarutbildningsplanen.

För ytterligare information om specifik doktorandutbildning se; Studieplaner för forskarutbildning inom teknisk fakultet

Kvalifikationer
För att vara behörig till anställning måste du ha en magisterexamen i ämnet datavetenskap, matematik, mekanik eller liknande utbildning. Du måste även kunna tala och skriva flytande engelska. Ämnen inom din utbildning som kommer att ses som meriterande är:

• Mekaniska vibrationer
• Datorprogrammering
• Maskininlärning/artificiell intelligens
• Prediktionsmetoder och Datavetenskap
• Signalbehandling
• Järnvägssystemteknik

Information
Anställning som doktorand är tidsbegränsad på 4 år, undervisning och annan institutionstjänstgöring kan tillkomma upp till 20 % av heltid. Tjänstgöringsort Luleå. Tänkt tillträde enligt överenskommelse.

För ytterligare information om tjänsten, vänligen kontakta:
Matti Rantatalo, Biträdande professor, 0920-49 2104, matti.rantatalo@ltu.se

Fackliga företrädare:
SACO-S Kjell Johansson, 0920-49 1529 kjell.johansson@ltu.se
OFR-S Lars Frisk, 0920-49 1792 lars.frisk@ltu.se

Så ansöker du
Vi ser helst att du söker befattningen via ansökningsknappen nedan där du bifogar personligt brev samt CV/meritförteckning och examensbevis. Var vänlig och märk din ansökan med referensnumret nedan. Ansökan samt examensbevis måste vara skrivna på svenska eller engelska.

Sista dag att ansöka är 30 november 2023
Referensnummer: 4568-2023

Ersättning
Lön enligt doktorandtrappan

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Luleå Tekniska Universitet (org.nr 202100-2841)

Arbetsplats
Luleå tekniska universitet

Jobbnummer
8231093

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå Tekniska Universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå Tekniska Universitet: