Doktorand i beräkningsaeroakustik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Vid KTH Farkost och Flyg (www.ave.kth.se), bedrivs forskning inom olika områden av fordonsdesign. Ett forskningsområde är ljud- och vibrationer, där vi bland annat har en aktiv verksamhet inom aeroakustik. I vår forskning inom aeroakustik har vi fokuserat på ljud i rör och kanaler, t.ex. avgassystem och ventilationssystem. Mycket av vår forskning bedriver vi i nära samarbete med svensk och europeisk fordonsindustri. Inom gruppen för strömningsakustik, som består av fem seniora forskare och ett tiotal doktorander, arbetar experimentalister nära de som utför beräkningar och teoretiska arbeten - ett arbetssätt som vi är stolta över, och ger forskning av hög kvalitet.
Publiceringsdatum2012-11-18ArbetsuppgifterEn doktorandtjänst utlyses inom det EU-finansierade Marie Curie Initial Training Network TANGO (Thermo-acoustic and aero-acoustic nonlinearities in green combustors with orifice structures),
http://www.scm.keele.ac.uk/Tango/ . Ett allvarligt problem inom området förbränning är instabiliteter i brännkammaren i förbränningsaggregat, såsom i gasturbiner för motorer och i pannor för bostädet. Inom TANGO kommer olika aspekter kring dessa instabiliteter att studeras. Dessa instabiliteter kan orsaka kraftiga tryckvariationer, som i sin tur kan ge stora vibrationer i omgivande strukturer, med utmattning och ibland haveri av förbränningsutrustningen som följd. På senare år har utvecklingen av system för renare förbränning med minskade miljöutsläpp prioriterats; sådana system är särskilt utsatta för förbränningsinstabiliteter. Det finns ett stort behov att nu få en djupare förståelse för dessa processer, och målet med TANGO är att utveckla området för att bättre kunna prediktera och förebygga förekomsten av instabiliteter. Grundläggande studier kommer att ge fysikalisk insikt om den viktiga kopplingen mellan ljud, förbränning och virvlar i en förbränningskammare. Metoder för aktiv och passiv reglering för säkrare drift av gasturbiner med en rad olika bränslen och driftsförhållanden kommer att tas fram. I TANGO samarbetar ett antal europeiska universitet samt tillverkare och underleverantörer i förbränningsindustrin i Europa.
Som doktorand inom projektet kommer du att genomföra beräkningar i syfte att öka förståelsen för de akustiska egenskaperna hos en brännare, och växelverkan mellan den strömmande gasen och strömningsinstabiliteter. För att kunna genomföra beräkningarna kommer du att vidareutveckla en existerande kod för ljudutbredning. Koden är sedan tidigare framtagen vid KTH och din uppgift blir framförallt att vidareutveckla koden för att även simulera akustikens inverkan på strömningen på ett korrekt sätt. Du kommer även att utveckla och implementera en modell för förbränningsbuller i koden. Projektet kommer att ske i nära samarbete med ett annat doktorandprojekt inom TANGO på KTH, samt övriga doktorander inom TANGO-projektet i Europa och Indien.
KvalifikationerDen potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskap i akustik, strömningsmekanik eller strömningsmekaniska beräkningar är ett krav. Den sökande bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga. Den sökande bör ha en god nivå i engelska både i tal och skrift. På grund av EU-kommissionens bestämmelser kring International Training Networks, kan endast sökande som inte har bott i Sverige, bedrivit studier eller arbetat i Sverige mer än 12 månader under de senaste 3 åren före 1 november 2012 ansöka om tjänsten.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
ErsättningLönen följer KTHs riktlinjer för doktorander.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-12-09
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1. CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
2. Personligt brev (max 1 sida)
3. Betyg och examensbevis
De ovan angivna dokumenten ska bifogas som word-filer eller pdf-filer. Skriv referensnummer S-2012-1020 i ämnesraden!
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-1020
Ansökan kan skickas till e-postadress:
ihallon@kth.seKontaktGunilla Efraimsson, +46 8 790 6431,
gef@kth.seSusanne Boij,
sboij@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 1394913
Observera att sista ansökningsdag har passerat.