Doktorand i aeroakustik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Vid KTH Farkost och Flyg (www.ave.kths.se), bedrivs forskning inom olika områden av fordonsdesign. Ett forskningsområde är ljud- och vibrationer, där vi bland annat har en aktiv verksamhet inom aeroakustik. I vår forskning inom aeroakustik har vi fokuserat på ljud i rör och kanaler, t.ex. avgassystem och ventilationssystem. Mycket av vår forskning bedriver vi i nära samarbete med svensk och europeisk fordonsindustri. Inom gruppen för strömningsakustik, som består av fem seniora forskare och ett tiotal doktorander, arbetar experimentalister nära de som utför beräkningar och teoretiska arbeten - ett arbetssätt som vi är stolta över, och ger forskning av hög kvalitet.

Publiceringsdatum
2012-12-13

Arbetsuppgifter
Som doktorand i beräkningsaeroakustik för tystare flygplan kommer du genomföra beräkningar med syfte att minska buller i flygplanskabinen och för de som befinner sig på flygplatsen. För att kunna genomföra beräkningarna kommer du att vidareutveckla en existerande kod för ljudutbredning i ventilationssystem/klimatsystem. Metodiken för att studera ljudutbredning och koden är framtagen vid KTH och är en FEM-lösning av lineariserade Navier-Stokes ekvationer. Doktorandarbetet kommer att genomförs inom ett EU-projekt (IDEALVENT), med samarbete med Katolska universitetet i Leuven, von Karmann Institutet i Bryssel och DLR i Tyskland. Målet med IDEALVENT är att minska buller i kabinen och för personal som arbetar på flygplatsen. Som doktorand i projektet kommer du att utveckla förbättrade modelleringsmetoder för ljudutbredning, som sedan ska verifieras mot mätningar och beräkningar som genomförs inom IDEALVENT. Du kommer att huvudsakligen att arbeta med utveckling av numerisk kod och genomföra simuleringar av ljudutbredningen, men du kommer även deltaga i mätningar inom EU-projektet. Arbetet kommer att ske i ett sammanhang där experiment, numerik och teoretiska modeller tas fram i samklang.

Kvalifikationer
Den potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskap i akustik, strömningsmekanik eller strömningsmekaniska beräkningar (CFD) är ett krav. Den vi söker bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga. Den sökande bör ha en god nivå i engelska både i tal och skrift.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön Lönen följer KTHs riktlinjer för doktorandtjänster.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2013-01-31
Ansökan ska innehålla följande handlingar:
1.CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
2.Personligt brev (max 1 sida)
3.Betyg och examensbevis
Ange referensnummer S-2012-1003 i ämnesraden!
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-1003
Ansökan kan skickas till e-postadress: ihallon@kth.se

Kontakt
Gunilla Efraimsson, Docent +46 8 790 6431 gef@kth.se
Mats Åbom, Professor 08-790 7944 matsabom@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1416439

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: