Doktorand i aeroakustik/ickelinjär systemidentifiering
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap i Stockholm,
Solna eller i
hela Sverige KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Vid farkost och flyg (www.
ave.kth.se), bedrivs forskning inom olika områden av fordonsdesign. Ett forskningsområde är ljud- och vibrationer, där vi bland annat har en aktiv verksamhet inom aeroakustik. I vår forskning inom aeroakustik har vi fokuserat på ljud i rör och kanaler, t.ex. avgassystem och ventilationssystem. Mycket av vår forskning bedriver vi i nära samarbete med svensk och europeisk fordonsindustri. Inom gruppen för strömningsakustik, som består av fem seniora forskare och ett tiotal doktorander, arbetar experimentalister nära de som utför beräkningar och teoretiska arbeten - ett arbetssätt som vi är stolta över, och ger forskning av hög kvalitet. Det aktuella projektet kommer att associeras till komptenscentrat i gasväxling för förbränningsmotorer CCGEx (
http://www.kth.se/en/ccgex ) inom vilket det bedrivs ett nära samarbete med institutionerna för förbränningsmotorer och mekanik (strömningsmekanik) liksom med svensk fordonsindustri.
Publiceringsdatum2016-09-22Dina arbetsuppgifterEn doktorandtjänst utlyses inom det EU-finansierade Marie Curie Initial Training Network SmartAnswer (Smart mitigation of flow-induced acoustic radiation and transmission for reduced aircraft, surface transport, workplaces and wind energy noise). SmartAnswer syftar till ett genombrott inom bullerbekämpning för att klara miljökrav för ett antal viktiga tekniksektorer. Förutom att vara ett hälsoproblem och utsatt för lagkrav är buller också en viktig konkurensfaktor på dagens globala marknad. För att möta dessa krav har ny teknologi utvecklats som bygger på radikalt nya concept för kontroll av strömning och ljud som t.ex.: micro-electromechanical devices (MEMs), meta-material, porösa material på landningsställ för flygplan, micro-jets och plasma-aktuatorer. SmartAnswer kommer att bygga en plattform för forskning och utbildning, som fokuserar på innovativa bullerbekämpningsmetoder. Nätverket har följande syften: i) att skapa ett nätverk av unga forskare som har tränats inom lovande nya teknologiska lösningar och har fått de inter-disciplinära färdigheter som krävs i innovationsprocessen, och ii) att inom en sammanhållen forskningsmiljö föra samman indistriföretag inom flyg, fordon, vindkraft och ventilation med unversitet och forskningsinstitut.
Doktorandprojektet på KTH kommer att fokusera på effekter av höga akustiska excitationsnivåer och kombinationer av strykande strömning och genomströmning på akustiska egenskaper hos objekt som mikroperforerade material. Förväntade resultat är: metoder för att analysera icke-linjära impedanser och andra systemegenskaper; validerade akustiska modeller för t.ex. mikroperforerade material som utsätts för komplexa strömnings och excitationsförhållanden; indata till konstruktion och optimering av tekniska system; en databas med akustiska egenskaper för mikroperforerade material.
KvalifikationerDen potentiella kandidaten skall ha en civilingenjörs- eller masterexamen inom farkostteknik, teknisk fysik eller liknande. Grundläggande kunskap i akustik eller strömningsmekanik är ett krav. Erfarenhet av experimentellt arbete är en merit. Den sökande bör vara mycket motiverad att utföra vetenskaplig forskning och bör ha väl utvecklad analytisk och problemlösande förmåga. Den sökande bör ha en god nivå i engelska både i tal och skrift.
Eftersom doktorandtjänsten är en del av ett Marie Sklodowska Curie Initial Training Network får den sökande inte ha bott eller arbetat/studerat i Sverige mer än 12 månader under de senaste tre åren.
Fackliga representanter
Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.
Så ansöker duDu ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:
• CV (max 2 sidor) med relevant utbildning och akademisk- eller arbetslivserfarenhet
• Personligt brev (max 1 sida)
• Betyg och examensbevis
Övrig informationVi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: 2017-01-01 Visstidsanställning
ErsättningMånadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-11-01
Ange följande referens när du ansöker: S-2016-0941
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHans Bodén, professor e-post:
hansbod@kth.se, tel 08-790 8021
Mats E G Åbom, professor e-post:
matsabom@kth.se, tel: 08-790 79 44
FöretagKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska högskolan, Skolan för teknikvetenskap
Teknikringen 8, plan 5
10044 Stockholm
KontorsadressTeknikringen 8, plan 5
Jobbnummer 3062078
Observera att sista ansökningsdag har passerat.