Doktorand, Hållfasthetslära, ref nr 1863-10

Luleå Tekniska Universitet / Maskiningenjörsjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå Tekniska Universitet i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Överkalix eller i hela Sverige

Avdelningen för hållfasthetslära söker doktorand för studier av brottegenskaper i ultrahöghållfast stål.
Avdelningen för Hållfasthetslära har en tradition av framgångsrik forskning inom området ultrahöghållfast stål. Forskningen omfattar tillverkning av fordonskomponenter och de tillverkade komponenternas funktion. Vi har nära samarbete med företag och andra universitet. Vår främsta samarbetspartner är Gestamp Hardtech som tillverkar komponenter i härdat borstål. Det aktuella doktorandprojektet är ett av de forskningsprojekt som bedrivs i samarbete med Gestamp Hardtech och deras intressenter bland kunder inom fordonsindustrin. Metoder för att beräkna mikrostrukturutvecklingen vid tillverkningen samt brottmodeller för traditionella komponenter har tagits fram i tidigare doktorandprojekt. Dessa arbeten ligger till grund för det aktuella projektet.
"Modelling of failure criteria based on micro-structure evolution in boron-alloyed steel components (OPTUS 2)" är ett samarbetsprojekt mellan Gestamp Hardtech, Volvo Personvagnar, Ford Forschungszentrum i Aachen och Avdelningen för hållfasthetslära vid LTU. Det är finansierat inom VINNOVA-programmet "FFI - Fordonsstrategisk Forskning och Innovation". Projektet har målsättningen att ta fram kriterier och beräkningsmetoder för prediktering av brott i komponenter med värmepåverkade partier. Det kan vara svetsade komponenter eller komponenter med skräddarsydda egenskaper. Att kunna förutsäga när sprickor och brott inträffar i krocksituationer är en förutsättning för ökat införande av härdade ultrahöghållfasta komponenter i fordonsstrukturer. Denna utveckling har miljö och säkerhet som starka övergripande drivkrafter. Med användning av ultrahöghållfast stål i bilarna kan de byggas lättare med bibehållen eller ökad säkerhet och därmed drar de mindre bränsle och ger mindre utsläpp av koldioxid.
Du som har grundexamen på civilingenjörsnivå inom exempelvis maskinteknik, rymdteknik, teknisk fysik eller likvärdiga program och intresse av experiment och beräkning är välkommen att söka. Du bör ha god kommunikativ förmåga och lätt att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska.
Kontaktperson: Prof. Mats Oldenburg, tel: 0920-491752, email: mats.oldenburg@ltu.se
Ansökan: Ansökan märkt med korrekt referensnummer tillsammans med CV och styrkta betyg och intyg samt referenser skall ställas till Luleå tekniska universitet, Registrator, 97187 Luleå. Du kan även skicka din ansökan elektroniskt till registrator@ltu.se
Referensnummer 1863-10
Sista ansökningsdag 2010-09-10
Relaterade länkar
Allmän studieplan för utbildning på forskarnivå i hållfasthetslära
http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.29465!hallfasthetslara.pdf

Publiceringsdatum
2010-08-28

Arbetstider och omfattning
Visstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
Tidsbegränsad i enlighet med Högskoleförordningen normalt 2+2 år

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2010-09-10
Ange följande referens när du ansöker: 1863-10
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator@ltu.se

Företag
Luleå Tekniska Universitet

Adress
Luleå Tekniska Universitet
97187 LULEÅ

Kontorsadress
Universitetsområdet, Porsön

Kontaktuppgifter
Telefonnummer: 0920-491000
Faxnummer: 0920-491399

Jobbnummer
719948

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå Tekniska Universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå Tekniska Universitet: