Doktorand
It-Fakulteten / Datajobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla datajobb i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos It-Fakulteten i Göteborg Institutionen för tillämpad informationsteknologi (IT) bedriver forskning och undervisning inom de kompletta miljöerna Informatik, Lärande och Visualisering.
Interaktionsdesign handlar om design av interaktiva artefakter där IT är en central komponent och är ett mångvetenskapligt område där kunskap inom programmering, elektronik, estetik, kognitionsvetenskap, grafisk design och psykologi samverkar och samarbete mellan discipliner är vanligt förekommande. Oavsett användningsområde, kräver design av interaktion mellan människor och teknik ett helhetsperspektiv som omfattar såväl mjukvaruutveckling som produkt- och industridesign. Anställningen är placerad inom forskargruppen Gothenburg Working Group for Interaction Design and Children (IDAC),
http://www.idac.se , som är ett samarbete mellan avdelningen för interaktionsdesign och avdelningen för lärande, kommunikation och IT vid Institutionen för tillämpad IT och Interactive Institute Swedish ICT.
Arbetet är knutet till projektet Design av interaktiva pekskärmsbaserade hjälpmedel för barn med kognitiva funktionshinder (Touch-AT) som avser att studera hur informationsteknologi kan användas som stöd för att hjälpa barn med kognitiva funktionshinder. Mer specifikt riktar sig projektet mot barn och ungdomar i särskolan och bruk av enheter med pekskärmsbaserade gränssnitt såsom tablets, smartphones och eventuellt även tabletops. Utifrån identifierade behov kommer projektet att fokusera på design av hjälpmedel som ger stöd för emotionell och social träning snarare än inlärning av färdigheter. Projektet kommer även att fokusera på hur barnen själva kan bidra till designprocessen genom s.k. deltagande design.
Den svenska särskolan omfattar idag ca 12 000 elever. Barnen i särskolan utgör en mycket heterogen grupp då typen och graden av funktionshinder är mycket varierande. Ett återkommande problem är att eleverna har problem med emotionella och sociala färdigheter, något som har konstaterats hos 60-65 procent av alla barn med kognitiva funktionshinder. Trots detta tenderar huvudfokus för undervisningen att ligga på utveckling av barnens kognitiva, språkliga och motoriska färdigheter, och därför är det viktigt att utveckla stöd som kan användas för träning i sociala och emotionella färdigheter. Det har konstaterats att pekskärmsbaserade gränssnitt fungerar bra för barn med kognitiva funktionshinder tack vare den mycket intuitiva interaktion som tillåts och användande av t ex tablets blir allt vanligare i särskolan.
Målet med projektet är att ta fram metoder, riktlinjer och verktyg som kan användas för utveckling och utvärdering av appar som stödjer social och emotionell träning.
Behörighet och bedömningsgrund se
http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/ledigaanstallningar/?id=19144&Dnr=592737&Type=SPubliceringsdatum2014-01-21Arbetstider och omfattningVisstidsanställning 6 månader eller längre
Heltid
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-03-04
Se
Klicka på denna länk för att göra din ansökanAnge följande referens när du ansöker: UR 2014/59
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
KontaktOlof Torgersson, Univ lektor 031-772 5406
olof.torgersson@ait.gu.seFöretagIT-FAKULTETEN
AdressIT-FAKULTETEN
41296 GÖTEBORG
KontorsadressLindholmsplatsen 1
GÖTEBORG
Övriga kontaktuppgifterTelefonnummer: 031-7723523
E-postadress:
abk@ituniv.se Jobbnummer 1756101
Observera att sista ansökningsdag har passerat.