Doktorand - Transporteffektiv cirkulär masshantering i samverkan
Statens väg- och transportforskningsinstitut / Högskolejobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping,
Stockholm,
Göteborg,
Lund,
Skellefteå eller i
hela Sverige Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn med cirka 240 anställda och en årlig omsättning på omkring 220 miljoner kronor.
Till enheten Mobilitet, Aktörer och Planeringsprocesser (MAP) söker vi nu en doktorand inom projektet Transporteffektiv cirkulär masshantering i samverkan. Projektet bedrivs i samarbete med Linköpings universitet (LiU) och EcoLoop.
Enheten har 18 medarbetare placerade i Stockholm, Linköping och Lund. Vid enheten bedrivs forskning inom tre tematiska områden; styrning, planering och omställning; trafikpsykologi samt social rättvisa och delaktighet i transportsystemet. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med såväl universitet som andra vetenskapliga institut och organisationer i Sverige och internationellt.
Som doktorand vid VTI kommer du vara inskriven som forskarstuderande samt vara delanställd (50%) vid Institutionen för teknik och naturvetenskap, Kommunikation och transportsystem (KTS), vid Linköpings Universitet (Campus Norrköping). Placeringsort för tjänsten är VTI:s kontor i Linköping, samt KTS i Norrköping.
Publiceringsdatum2023-01-30Om tjänstenGlobalt står byggbranschen för ungefär 40% av energiförbrukningen och en tredjedel av utsläppen av växthusgaser. En stor del av de energiförbrukningen och utsläppen är relaterade till generering, hantering och transport av olika typer av sten och grusmassor. Transporteffektiviteten är således låg. Det gör att det är svårt att åstadkomma cirkulära flöden. För att kunna öka transporteffektiviteten och minska utsläppen samtidigt som vi ökar cirkulariteten krävs att policyprocesser och praktisk planering hos myndigheter och beställare går i takt med de nya logistiklösningar som kommer fram i branschen. I ett för Sverige unikt projekt ges du som doktorand möjlighet att utreda förutsättningarna för framtidens masslogistik.
Projektet finansieras av Trafikverkets forsknings- och innovationsprogram för fossilfria godstransporter, Triple F, och pågår mellan 2023-2028. Projektets syfte är att identifiera, presentera och testa lösningar för att åstadkomma transporteffektiva cirkulära flöden av massgods. Arbetet kräver tvärvetenskaplig forskning i skärningspunkten mellan planering, policy och bygglogistik. Till projektet finns en rad myndigheter och privata aktörer knutna, dessa kommer aktivt att delta i att tillsammans med dig som doktorand utforma fallstudier, relevanta för både teori och praktik. Detta borgar för god tillgång till empiri, ett stort kontaktnätverk och forskningsresultat som omsätts till praktik. Som doktorand kan du komma att få möjlighet att delta i annan forskning. Viss undervisning kan förekomma.
Som doktorand kommer du att vara inskriven som forskarstuderande samt dela din anställning mellan VTI och LiU, Institutionen för teknik och naturvetenskap, avdelningen för kommunikations- och transportsystem (Campus Norrköping). Fokus ligger främst på forskarutbildningen som innehåller flera moment såsom kurser och att under handledning bedriva tillämpad vetenskaplig forskning av hög kvalitet. Deltagande i institutionens pedagogiska och administrativa verksamhet ingår också. Tjänsten förutsätter att du kan bli antagen till forskarutbildningen på LiU.
ProfilDu har relevant masterexamen såsom civilingenjör eller inom samhällsplanering eller motsvarande. Din inriktning kan vara mot logistik, samhällsbyggnad, samhällsplanering, ekonomi, politicies magister, eller annan motsvarande utbildning på masternivå. Kunskaper i statistik och kvantitaiv analys är ett krav. Erfarenhet inom logistik, transport, masshantering eller motsvarande är meriterande.
Arbetsuppgifterna innebär kontakter och nära samarbete med uppdragsgivare, samarbetspartners och andra forskare. Därför ställs krav på god samarbetsförmåga och god förmåga att uttrycka sig såväl skriftligt som muntligt på både svenska och engelska. Arbetsuppgifterna kräver förankring i teoribildning och metodik och du ska självständigt kunna sammanställa, analysera och presentera material. Vi lägger stor vikt vid din förmåga att ta egna initiativ och arbeta självständigt.
Förordnandetid och motivering
Anställningen planeras gälla från hösten 2023. Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid. Du anställs till en början på ett år och därefter förnyas anställningen med ett år i taget utifrån uppnådd studieplan.
Till ansökan vill vi att du skriver en motivering till varför du vill genomföra en forskarutbildning.
Mer information
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ref. nr: 2023/0038-3.1
Så ansöker duVälkommen att skicka in din ansökan, senast den 28 februari, med personligt brev, CV, examensbevis samt betygskopior och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Ersättning Lön enligt överenskommelse.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Väg- och Transportforskningsinst (org.nr 202100-0704),
https://www.vti.se/ Arbetsplats Statens väg- och transportforskningsinstitut
Kontakt ST
Thomas Lundberg
thomas.lundberg@vti.se Vxl: 013-20 40 00 Jobbnummer 7393239
Observera att sista ansökningsdag har passerat.