DO söker assistenter till rättsenheten

Diskrimineringsombudsmannen / Administratörsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Diskrimineringsombudsmannen i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker enhetsassistenter som vill arbeta för ett samhälle fritt från diskriminering, med placering på rättsenheten.

Enheten
Rättsenhetens uppdrag är att verka för att diskriminering motverkas och förebyggs genom att bedriva tillsyn inom samhällsområdet arbetsliv respektive samhällsliv och utbildningsväsende. En viktig del av enhetens uppdrag är att ta fram rättsutredningar och analyser och bidra med juridisk sakkunskap i myndighetens olika verksamhetsdelar.

Rättsenheten är uppdelad i tre rättssektioner. På respektive sektion arbetar en sektionschef och cirka tio medarbetare.

Publiceringsdatum
2021-08-02

Arbetsuppgifter
Diskrimineringsombudsmannen (DO) har behov av en enhetsassistent som snabbt kan sätta sig in i de administrativa rutinerna och arbetsuppgifterna och utföra dem professionellt och med hög kvalité. Uppdraget som enhetsassistent innebär att assistera vid rättsenhetens löpande verksamhet.

Arbetet innebär i huvudsak att vara ett administrativt stöd till enheten, enhets- samt sektionscheferna. Arbetet är till stor del händelsestyrt utifrån de behov som uppkommer på enheten. I arbetet ingår administrativa uppgifter kring hanteringen av ärenden, så som kopiering, registrering, diarieföring samt expediering av beslut och remissvar. Kontakt med allmänheten är en viktig del av arbetsuppgifterna. Fakturahantering och enklare inköp förekommer i arbetet. Du ansvarar för kunskap om löpande administrativa rutiner på enheterna samt att hålla administrationen uppdaterad.

Andra vanligt förekommande arbetsuppgifter är kalenderhantering, lokalbokning, resebokning samt att ta fram enklare statistikunderlag. Du kommer också att delta i andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.

Kravprofil för detta jobb
Vi söker dig med

• gymnasieexamen eller likvärdig utbildning
• minst två års aktuell arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter
• aktuell erfarenhet av att arbeta i en verksamhet med flera parallella administrativa arbetsmoment
• aktuell erfarenhet av ärendehantering eller motsvarande som av DO bedöms likvärdigt
• mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
• mycket god datorvana
• mycket goda kunskaper i Officepaketet

Du ska även ha förmåga att

• arbeta strukturerat och noggrant
• samarbeta och skapa goda relationer
• vara serviceinriktad och flexibel
• vara lösningsinriktad och lyhörd för verksamhetens behov
• kunna växla och prioritera mellan olika arbetsuppgifter
• självständigt driva arbetsuppgifter framåt
• agera med gott omdöme och bemötande

Meriterande

• erfarenhet av att arbeta på statlig myndighet
• erfarenhet av sekretessgranskning
• erfarenhet av arbete i fakturahanteringssystem
• erfarenhet av arbete med korrekturläsning
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.

Om DO
DO är en statlig myndighet och vårt uppdrag regleras i lagen (2008:568) om Diskrimineringsombudsmannen. I uppdraget ingår att utöva tillsyn över diskrimineringslagen (2008:567) och därutöver att verka för att diskriminering som har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder inte förekommer på några områden av samhällslivet. Vi ska också genom råd och på annat sätt medverka till att den som utsatts för diskriminering kan ta till vara sina rättigheter. DO ska vidare på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Vi är omkring hundra anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på http://www.do.se

Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Varje medarbetare har eget rum.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.

Kontaktperson är sektionschef Linnea Sigeman (kan nås 9 - 13 augusti) eller HR-generalist Lotta-Karin Hansson. Fackliga företrädare är Olle Andersson Brynja för Saco och Ammar Makboul för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 15 augusti via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer LED 2021/379. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-08-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Diskrimineringsombudsmannen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Diskrimineringsombudsmannen (org.nr 202100-6073), http://www.do.se

Jobbnummer
5881700

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Diskrimineringsombudsmannen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Diskrimineringsombudsmannen: