DO söker assistent till rättsenheten

Diskrimineringsombudsmannen / Administratörsjobb / Solna
2020-02-17
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "DO söker assistent till rättsenheten" (publicerad 2021-01-19) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Diskrimineringsombudsmannen i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Diskrimineringsombudsmannen (DO) söker en enhetsassistent som vill arbeta för ett samhälle fritt från diskriminering, med placering på rättsenheten.

DO:s rättsenhet
Rättsenhetens uppdrag är att verka för att diskriminering motverkas och förebyggs genom att bedriva tillsyn inom samhällsområdet arbetsliv respektive samhällsliv och utbildningsväsende. En viktig del av enhetens uppdrag är att ta fram rättsutredningar och analyser och bidra med juridisk sakkunskap i myndighetens olika verksamhetsdelar.

Rättsenheten är uppdelad i tre rättssektioner. På respektive sektion arbetar en sektionschef och cirka tio medarbetare.

Publiceringsdatum
2020-02-17

Arbetsuppgifter
Diskrimineringsombudsmannen (DO) har behov av en enhetsassistent som snabbt kan sätta sig in i de administrativa rutinerna och arbetsuppgifterna och utföra dem professionellt och med hög kvalité. Uppdraget som enhetsassistent innebär att assistera vid rättsenheternas löpande verksamhet.

Arbetet innebär i huvudsak att vara ett administrativt stöd till enheten och enhets- samt sektionscheferna. I arbetet ingår administrativa uppgifter kring hanteringen av ärenden, så som registrering, diarieföring, expediering av beslut och att expediera remissvar. Även kontakt med allmänheten ingår i arbetsuppgifterna. Fakturahantering och enklare inköp förekommer i arbetet. Du ansvarar för kunskap om löpande administrativa rutiner på enheterna samt att hålla administrationen uppdaterad. I arbetsuppgifterna ingår det också att tillsammans med kollegor arbeta aktivt med utvecklingen av assistentfunktionen.

Andra vanligt förekommande arbetsuppgifter är kalenderhantering, lokalbokning, resebokning, att ta fram statistikunderlag samt övriga allmänna kontorsgöromål. Du kommer också att delta i andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.

Kravprofil för detta jobb
Vi söker dig med

• gymnasieexamen eller likvärdig utbildning
• minst fem års arbetslivserfarenhet från liknande arbetsuppgifter
• erfarenhet av administrativ samordning och att arbeta i en verksamhet med flera parallella arbetsmoment
• god datorvana
• mycket goda kunskaper i Officepaketet
• erfarenhet av ärendehantering eller motsvarande som av DO bedöms likvärdigt

Du ska ha förmåga att

• arbeta strukturerat och noggrant
• samarbeta och skapa goda relationer
• vara serviceinriktad och stresstålig
• vara lösningsinriktad och lyhörd för verksamhetens behov
• kunna växla och prioritera mellan olika arbetsuppgifter
• självständigt driva arbetsuppgifter framåt
• uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
• ha hög integritet

Meriterande

• erfarenhet av att arbeta på statlig myndighet
• erfarenhet av sekretessgranskning
• erfarenhet av arbete i Visma och Evolution
• erfarenhet av arbete med budgetuppföljning
• erfarenhet av arbete med korrekturläsning
• erfarenhet av att bistå/assistera i projektarbete
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift

Stor vikt kommer att läggas vid de personliga förmågorna.

Anställningen är tillsvidare med provanställning om sex månader.

Om DO
DO:s uppdrag är att arbeta mot såväl förekomsten av diskriminering som risker för diskriminering. Ledstjärnan är vår vision, ett samhälle fritt från diskriminering. Våra insatser inom kunskapsutveckling, kunskapsspridning, tillsyn och processföring har ett gemensamt och riktat syfte, att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter.

För närvarande är vi ett hundratal anställda som arbetar i tillgängliga lokaler på Råsundavägen 18 i Solna, med närhet till goda kommunikationsmöjligheter. Vi ser inte ytterligare anpassningar som ett hinder. Läs mer om DO på http://www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/

Vi erbjuder dig en arbetsplats med förmåner som bland annat flexibla arbetstider, friskvårdsersättning och friskvårdstimme. Varje medarbetare har eget rum.

Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering som ger lika möjligheter för alla.

Kontaktperson är rekryterande chef Carolina Stiwenius eller HR-generalist Anna Johansson. Fackliga företrädare är Olle Andersson Brynja för Saco och Ammar Makboul för ST. Du når dem via DO:s växel 08-120 20 700.

Välkommen med din ansökan inklusive meritförteckning senast den 9 mars via ansökningsfunktionen på www.do.se/om-do/jobba-hos-oss/lediga-tjanster/alternativt till Diskrimineringsombudsmannen, Box 4057, 169 04 Solna med referensnummer LED 2020/89. Observera att vi inte ser din profilsida på LinkedIn som en inskickad ansökan och meritförteckning.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Diskrimineringsombudsmannen

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Diskrimineringsombudsmannen (org.nr 202100-6073), http://www.do.se

Jobbnummer
5101984

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Diskrimineringsombudsmannen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Diskrimineringsombudsmannen: