Digitaliseringsstrateg

Örebro kommun / Datajobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Örebro, Kumla, Hallsberg, Nora, Lindesberg eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Örebro kommun i Örebro, Kumla, Nora, Ljusnarsberg eller i hela Sverige

Kommunala sektorn står inför stora utmaningar och möjligheter. Samhället förändras och kommunerna förväntas jobba smartare och effektivare. Vi måste skapa förutsättningar för hållbar samhällsutveckling genom kloka lösningar med digitaliseringen som grund. Örebro har en stark tillväxt, kraftig befolkningsökning, Sveriges bästa logistikläge och några av landets bästa universitetsutbildningar. Örebro utvecklas - och det går fort. Stadsbyggnad är navet i denna utveckling och med politiken som uppdragsgivare och medborgarna i fokus leder och utvecklar vi samhällsbyggnadsprocessen.

Publiceringsdatum
2018-12-19

Om tjänsten
Vill du vara med och skapa smarta, digitala och lösningar?

Stadsbyggnad deltar idag i nationella digitaliseringsprojekt samt innovativa samarbeten med bland annat akademin, näringsliv, regionen, statliga myndigheter och civila samhället/föreningsliv. Din uppgift blir att på uppdrag av förvaltningsledning och i relation till programområde samhällsbyggnad omvärldsbevaka, företräda i olika sammanhang samt driva övergripande projekt framåt. Du blir en viktig rådgivare som bevakar omvärldens trender och utveckling kopplat till digitalisering. Du bidrar i arbetet med att anpassa och effektivisera arbetssätt, flöden och tjänster med stöd av digital teknik. Du samverkar med strategiska nyckelpersoner i ledande roller både inom förvaltningen men också inom andra delar av kommunens verksamhet (verksamhetschefer, enhetschefer, kvalitetsledare, geodatastrateg, stadsbyggnadsstrateg m fl).

Utgångspunkten i arbetet är digitalisering inom stadsbyggnad dvs översiktlig planering, mark och exploatering, detaljplan, geodata, bygglov och lantmäteri men också i att verka i och driva på uppdrag som inkluderar hela samhällsbyggnadsprocessen. Att öka och utveckla samverkan med övriga förvaltningar/verksamheter och externa aktörer inom samhällsbyggnad, där lösningar kan finnas i den digitala samhällsbyggnadsprocessen.

Du ingår i staben som ger strategiskt och operativt stöd till främst till förvaltningsledningen. Staben består av tio medarbetare med olika uppdrag inom kvalitetsledning, årsprocessledning, projektkoordinering, registratur/diarieföring, kommunikation m m.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
• stötta ledningen i strategiska beslut
• omvärldsbevaka och representera kommunen/förvaltningen i olika nationella nätverk
• utreda och föreslå möjligheter till verksamhetsutveckling med hjälp av digitalisering
• driva på övergripande projekt och initiera och stödja projekt
• identifiera, inspirera och utveckla nya digitala möjligheter och verktyg (ex AI, robotisering av handläggning/administration)
• hålla ihop och tydliggöra digitaliseringens roll i verksamhetsutveckling
• stödja utveckling av e-tjänster internt och externt samt arbete med öppna data
• driva på och omsätta effektivisering av digitala processer och arbetsflöden inom samhällsbyggnadsprocessen
• arbeta mot uppsatta mål utifrån styr- och strategidokument i samverkan med andra kompetenser
• bidra till digitalisering och automation inom flöden som tex registratur, ärendehantering, dokumenthantering och arkiv
• stötta strukturerade arbetssätt och förvaltningsmodeller

Kompetenser
• relevant akademisk utbildning eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• digital kompetens och teknikintresse
• kunskap inom projektledning
• kunskap om verksamhetsutveckling, digitalisering och förändringsarbete

Arbetet kräver god kommunikativ förmåga i att skapa förståelse för viktiga incitament och system. Du har lätt att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift. Du har förmåga att arbeta strukturerat, dynamiskt och smidigt i komplexa sammanhang. Samarbete, goda relationer och förmåga att omsätta lösningar är naturligt för dig i ditt arbete. Som person är du tydlig, analytisk, strategisk och visionär.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande
• kunskap om lagstiftningen inom samhällsbyggnadsprocessen
• kunskap om samhällsbyggnad
• kunskap om digitalisering inom samhällsbyggnad

Omfattning och tillträde
Tillsvidareanställning 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster:1

Om arbetsplatsen
Våren 2019 flyttar Stadsbyggnad till nya aktivitetsbaserade lokaler med modern teknik i centrala Örebro. En gemensam satsning tillsammand med förvaltningarna inom samhällsbyggnadsområdet, vilket ger ökade förutsättningar till samverkan.

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.

Så ansöker du
Sista ansökningsdag är 7 januari 2018.

Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Kerstin Hellberg, Enhetschef kerstin.hellberg@orebro.se 019-21 14 14
Ulrika Jansson, Förvaltningschef ulrika.k.jansson@orebro.se 019-21 13 11
Vision, Avdelning 012, Facklig expedition 019-21 11 93
SACO ., Facklig Expedition 019-21 30 96

Företag
Örebro Kommun

Adress
Örebro Kommun
Box 3006
70135 Örebro

Kontorsadress
Box 3006

Jobbnummer
4517893

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Örebro kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Örebro kommun: