Digitaliseringschef

Ekobrottsmyndigheten / Chefsjobb / Stockholm
2018-06-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Digitaliseringschef" (publicerad 2022-05-16) ⬅️


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekobrottsmyndigheten i Stockholm, Uppsala, Örebro, Linköping, Sundsvall eller i hela Sverige

Ekobrottsmyndigheten är en specialistmyndighet som med fredade resurser arbetar med ekobrottsbekämpning från underrättelseuppslag till förhandling i domstol. Med gemensam ledning och styrning arbetar åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister med att förebygga, utreda och lagföra ekonomisk brottslighet. Vi arbetar teambaserat och har ett medarbetardrivet utvecklingsarbete. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle.

Digitaliseringschefen är chef för digitaliseringsenheten och ansvarar för samordning, ledning och styrning av verksamheten inom enheten. Digitaliseringschefen ingår i myndighetens ledningsgrupp och deltar aktivt i den övergripande ledningen och styrningen av myndigheten. Digitaliseringschefen har verksamhets,- ekonomi- och personalansvar för enheten och rapporterar direkt till generaldirektören.

Digitaliseringsenheten är en nyinrättad enhet och ett led i att förstärka ledningsförmågan inom digitaliseringsområdet på Ekobrottsmyndigheten. Digitaliseringsenhetens uppdrag är att ansvara för den strategiska utvecklingen av digitaliseringen, vilket innebär övergripande styrning, ledning och samordning av det långsiktiga arbetet i myndigheten med dessa frågor. Enheten har också till uppgift att säkerställa en stabil och säker IT-plattform samt en effektiv drift och förvaltning av befintliga system. Inom enhetens uppdrag ligger även att utveckla befintliga verksamhetssystem utifrån verksamhetens behov och generera verksamhetsnytta genom t. ex. maskininläsning av myndighetens stora datamängder.

En framgångsfaktor i rollen som digitaliseringschef är att hämta inspiration från andra myndigheter och etablera och utveckla samarbetet med dessa.

Publiceringsdatum
2018-06-27

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

gedigen erfarenhet av att leda och styra verksamhetsutveckling med koppling till digitaliseringsfrågor i en verksamhet med hög komplexitet
djupa kunskaper inom IT-området och lång erfarenhet av IT-arkitektur
erfarenhet av ledningsgruppsarbete med fleråriga mål inom digitalisering
relevant akademisk examen
dokumenterat god chefs- och ledarerfarenhet
mycket god förmåga att leda, utveckla och motivera kvalificerade medarbetare
erfarenhet av organisationsöverskridande samverkan
god kunskap om och erfarenhet av statlig förvaltning
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
förmåga att skapa förståelse för komplexa företeelser inom IT
Meriterande

Särskilt meriterande med erfarenhet från rättsväsendet och arbete med Rättsväsendets informationsförsörjning (RIF)
erfarenhet av avrop och upphandling inom digitaliseringsområdet i statlig verksamhet
kunskaper om maskininlärning och artificiell intelligens
erfarenhet av arbete som systemutvecklare
Egenskaper
Du är en stabil person med en mycket god samarbetsförmåga, ett gott omdöme och en hög integritet. Du är en strategisk och innovativ ledare som vågar tänka nytt, prova nya lösningar och som kan driva förändringsarbete i en komplex organisation. Du skapar delaktighet och förutsättningar för dina medarbetare att utvecklas och ta ansvar. Du är drivande och har ett stort intresse för förändrings- och utvecklingsfrågor. Som person är du lyhörd, men kan fatta beslut och har förmåga att arbeta målinriktat ur ett verksamhets- och arbetsgivarperspektiv. Du har ett helhetsperspektiv och förmåga att agera utifrån organisationens totala behov.

Ekobrottsmyndigheten lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Information om tjänsten
Tjänsten är placerad vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor i Stockholm. Vi sitter i moderna lokaler på Kungsholmen.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av generaldirektör Monica Rodrigo tfn 010-562 90 01. Fackliga företrädare för SACO-S Lennart Gollard tfn 010-562 91 00, för ST Ylva Nilsson tfn 010-562 91 94 och för Polisförbundet Lars-Åke Edlund tfn 010-562 91 24.

Välkommen med din ansökan senast 1 augusti 2018.

Varaktighet, arbetstid
Förtroendearbetstid -

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-08-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
noreply@ekobrottsmyndigheten.com

Företag
Ekobrottsmyndigheten

Adress
Ekobrottsmyndigheten
Box 22098
10422 Stockholm

Kontorsadress
Fleminggatan 14

Jobbnummer
4225537

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ekobrottsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekobrottsmyndigheten: