Digital strateg

Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd / Datajobb / Halmstad
2017-10-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Digital strateg" (publicerad 2020-03-11) ⬅️


Visa alla datajobb i Halmstad, Laholm, Båstad, Falkenberg, Ängelholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd i Halmstad

Halmstad är en expansiv kommun där vi arbetar för att de snart 100 000 kommuninvånarna ska trivas och utvecklas. Här finns möjligheterna för dig som vill ha ett meningsfullt arbete och bidra med engagemang och nytänkande. Tillsammans med 8000 kollegor är du med och bygger hemstaden, kunskapsstaden och upplevelsestaden.

Stadskontoret förbereder och verkställer de kommunövergripande politiska besluten. Vår strävan är att bidra till en effektiv organisation med medborgarnas bästa i fokus. Vi samordnar, utvecklar och stödjer förvaltningar/bolag inom bl.a. områdena ekonomi, personal, upphandling, IT, kommunikation och samhällsutveckling.


Publiceringsdatum
2017-10-25

Arbetsuppgifter
Arbetet som digital strateg vid stadskontorets digitaliseringsenhet är för dig som vill arbeta på en övergripande nivå med digital utveckling. I rollen driver, leder och samordnar du utvalda processer inom det kommunövergripande utvecklingsarbetet. En viktig del i ditt uppdrag är att i nära samverkan med förvaltningar, bolag samt invånare och företag göra behovsanalyser och komma fram till lösningar som grundar sig i fem huvudspår: "digital kompetens, digital innovation, digital trygghet, digital infrastruktur och digital ledning". Utifrån behovsanalysen driver du utvecklingsarbete som syftar till att förenkla, effektivisera och arbeta smartare.

Tjänsten innebär även andra uppdrag inom IT- och digitaliseringsområdet som har beroenden till nationella, regionala och lokala projekt och processer. I rollen som strateg utgår du från de uppdrag som Digitaliseringsenheten har, vilket t ex innebär att du initierar och driver verksamhetsutveckling.

Arbetet sker i en kreativ miljö och ditt arbetsområde är hela kommunkoncernen. Digitaliseringsenhetens arbete utgår främst från nationella strategier, regionala styrdokument och lokala politiska beslut. Enheten arbetar med styrning, samordning och uppföljning kring IT och digitalisering utifrån olika hållbarhetsperspektiv. Enheten arbetar också med omvärldsanalys, värdeanalyser av digitaliseringens möjligheter, informationssäkerhet och är ägare av den koncerngemensamma tekniska plattformen.


Kvalifikationer
För att komma till din rätt i rollen ser du positivt på utmaningar och är kommunikativ, engagerad och har en god pedagogisk förmåga i kombination med en analytisk ådra. Detta innebär att du kan förstå och synliggöra vad andra behöver för sin utveckling. Vidare har du förmåga att självständigt och strukturerat driva utveckling framåt och du arbetar lika bra själv som tillsammans med andra.

Vi söker dig som har minst kandidatexamen vid högskola/universitet exempelvis inom systemvetenskap, IT, digitalisering, pedagogik eller motsvarande utbildningsbakgrund som arbetsgivaren finner lämplig. Vidare ska du ha utbildning inom projekt-/ och förändringsledning samt processledning. Vi ser att du har minst 5 års erfarenhet av att leda processer, projekt och utvecklingsarbete där IT och digitalisering varit möjliggörande faktorer för förändring/utveckling av verksamheten och dess processer.

Genom din erfarenhet är du van att leda workshops och skapa förändringsprocessen genom delaktighet och har en utpräglad förståelse för helheten. Du kan på ett tydligt, energirikt och ödmjukt sätt leda, samordna och motivera andra med kunskap och verktyg för att effektivt nå gemensamma mål eller resultat. Du är skicklig på att sammanfatta läget i det gemensamma arbetet och ser tydligt nästa steg i processen för att kunna uppfylla behoven och målen. Du kan på ett enkelt sätt växla och kommunicera kring hur helheten påverkar detaljerna och vice versa. Du kan förstå och tolka komplexa sammanhang och du har förmåga att tydligt kommunicera detta till och med andra. Du ser digitaliseringens roll och möjligheter som en självklarhet i samhällsutvecklingen där du helt enkelt alltid tänker digitala lösningar först.

Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är meriterande. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Halmstads kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Befattningen är säkerhetsklassad. Säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras.

Välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-14
Ange följande referens när du ansöker: A724774
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Andreas Tylenius

Företag
Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd

Adress
Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd
Box 153
30105 Halmstad

Kontorsadress
Kyrkogatan 5 Halmstad

Jobbnummer
3767706

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Halmstads kommun, Avdelningen för ledningsstöd: