Digital Performance Specialist

E-commerce Recruit Nordic AB / Marknadsföringsjobb / Skara
2025-02-17


Visa alla marknadsföringsjobb i Skara, Götene, Lidköping, Falköping, Skövde eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos E-commerce Recruit Nordic AB i Skara, Borås, Jönköping, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige

Jula - det svenska familjeföretaget som nu är en av nordens största kedjor inom DIY. Jula har idag 145 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Polen. Med över 15 000 produkter för hem, trädgård och fritid till låga priser vill vi motivera dig att själv förenkla din vardag och skapa dig ett aktivt och roligt liv. Tillsammans får vi varje människa att vilja fixa saker själv!

Publiceringsdatum
2025-02-17

Om tjänsten
Som Digital Performance Specialist arbetar du för att driva relevant och kostnadseffektiv trafik i digitala kanaler med fokus på paid search, paid social och displayannonsering. Rollen har ett tydligt tekniskt och analytiskt fokus där du förväntas ha en god förståelse för feeds management, dataanalys och optimering av annonsflöden. I rollen kommer du arbeta med KPI:er som bl.a. COS, ROAS, CVR, CTR, sessions och customer acquisition, där du tar beslut grundat på djupgående dataanalys och feed-optimering. Du ansvarar för att strukturera, underhålla och optimera flöden för olika kanaler och säkerställa kvalitét.

Du agerar både kravställare, beställare och mottagare gentemot interna och externa stakeholders och har en nyckelroll i samarbetet med utvecklingsteam och externa byråer för att säkerställa hög effektivitet i digitala annonskanaler. Du ingår i Central Marketing team, rapporterar till Central Marketing Manager och arbetar i tätt samarbete med kollegor som Digital Marketing Specialist, Media Strategist, Social Media Specialist, Marketing Planner och teamet inom E-commerce.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter;

Planera, exekvera och optimera digitala marknadsföringskampanjer inom bl.a. paid search, paid social, display
Ta fram relevanta rapporter och KPI 'r för att optimera nyckeltal
Genomföra djupgående analyser för effektivisering, optimering och maximering av ROI
Hantering och optimering av produktfeeds för digital marknadsföring via mapping, filtrering och enrichment
Segmentering, A/B-test och målgruppsanalys
Identifiera, förstå och bearbeta synergier mellan digitala kanaler med fokus på datadrivna insikter
Kravställning och uppföljning mot extern byrå och interna tech-team

Bakgrund
För att lyckas i rollen ser vi att du har en god teknisk förståelse och erfarenhet av att arbeta med MarTech-lösningar, där feed-hantering, automatisering och dataintegration varit en central del. Du har tidigare erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna från e-handel eller byråmiljö, och en relevant utbildning inom marknadsföring, ekonomi eller e-commerce. Din spetskompetens ligger inom SEM och feedbaserad annonsering, där du har erfarenhet av att optimera produktflöden och arbeta med verktyg som Google Merchant Center, Channable eller liknande. Du har en analytisk förmåga och kan sammanfatta insikter och dra strategiska slutsatser för att optimera kampanjer och maximera annonsresultat. Din förståelse för betald annonsering gör att du ser helheten i det digitala ekosystemet och kan skapa effektiva, tekniskt drivna marknadsföringsstrategier.Sammanfattningsvis ser vi att du har;

3+ års erfarenhet av att operativt driva betald marknadsföring inom paid search, paid social, display
God erfarenhet av att ta fram och arbeta mot försäljningsmål
Är van att arbeta trafik-, och säljdrivande och att optimera mot KPI:er som ROAS, Cost of Sales och CLV
Erfarenhet av Excel, GA4, Google Campaign Manager, Looker Studio och/eller andra system och verktyg för analys
Erfarenhet av verktyg såsom Channable eller liknande är starkt meriterande
God känsla och förståelse för visuell kommunikation
Kreativ problemlösare med en prestigelös framtoning
Flytande svenska och engelska i tal och skrift

Du är driven, självgående och nyfiken som person! Att du är resultatorienterad, ödmjuk och trygg i dig själv och samtidigt analytisk, strukturerad och proaktiv ser vi som en självklarhet. Du blir del av en spännande digitaliseringsresa där du får stor möjlighet att påverka din egen roll och utveckling.

JULA erbjuder
Vi på JULA är ett dynamiskt företag som värdesätter samarbete, ständig utveckling och entreprenörsanda. Vår arbetsmiljö präglas av öppenhet, kreativitet och en stark gemenskap där varje medarbetare bidrar till vår gemensamma framgång.Att befinna sig på en ostoppbar resa innebär förändring - och du är välkommen att vara med och påverka den. Vi är på väg från att vara ett svenskt företag med verksamhet utomlands till att bli ett internationellt företag med själ och hjärta i Skara.

Om du blir en av oss, då har vi ett enkelt löfte till dig: Det finns inga gränser för hur långt du kan nå tillsammans med oss.

Placering & Ansökningsprocess
Detta är en heltidstjänst med placering på kontoret i Skara. Rollen kan till viss del utövas på distans från bolagets hub i Göteborg med utgångspunkt att placering är huvudkontoret. Tjänsten startar enligt överenskommelse, gärna så snart som möjligt.

Rekryteringsprocessen hanteras av E-commerce Recruit, och om du har några frågor om rollen är du välkommen att kontakta Zophia Karlsson på zophia@ecommercerecruit.se.

Vi utvärderar ansökningar löpande, så vi rekommenderar att du skickar in din ansökan tidigt för att bli en del av vår urvalsprocess. Vi ser fram emot att få veta mer om vad du kan bidra med!

Ersättning
Månadslön - Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
E-commerce Recruit Nordic AB (org.nr 559227-3287), https://www.ecommercerecruit.se

Jobbnummer
9169907

Prenumerera på jobb från E-commerce Recruit Nordic AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos E-commerce Recruit Nordic AB: