Digital kommunikatör till kommunikationsenheten

Upphandlingsmyndigheten / Grafiska jobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla grafiska jobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Upphandlingsmyndighetens vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en ung myndighet med uppdrag att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Nu söker vi en digital kommunikatör till kommunikationsenheten, en viktig roll för att vi ska nå ut med vårt budskap om vikten av effektiva, hållbara och innovativa offentliga affärer.

Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar för myndighetens externa och interna kommunikation. En framgångsfaktor för att lyckas väl med kommunikationen är att den är en integrerad del av kärnverksamheten, där vi med lyhördhet arbetar tillsammans för att möta de aktuella behoven.

Vi förstärker nu kommunikationsenheten och söker därför en digital kommunikatör med ett stort samhällsintresse och förmåga att anpassa budskap för olika målgrupper och framför allt digitala kanaler.

Vad ska jag arbeta med?
Som vår digitala kommunikatör är du delaktig redan i början av processer och projekt för att tidigt identifiera och utveckla kommunikationen. Utifrån data och insikter om målgruppernas behov planerar och bidrar du till framtagandet av stöd i framförallt digitala format, som når ut och skapar ett värde för våra kunder. Du kommer också att vara delaktig i utvecklingen av nya digitala tjänster, vilket sker i nära samarbete med Kundenheten och med utgångspunkt i de kundinsikter som vi har kommit fram till. Vi använder oss av behovsdriven utveckling med kunden i fokus och med tjänstedesign som metod.

I rollern ingår dessutom till exempel att:

• Arbeta både strategiskt och operativ med kommunikationen i stort på myndigheten.
• Projektleda, eller delta i, satsningar för att utveckla våra externa digitala tjänster, baserat på kundernas/målgruppernas behov.
• Vara med och utveckla våra kundrelationer i samarbete med Kundenheten.
• Stärka och utveckla vårt engagemang i digitala tjänster och sociala kanaler.
• Samla in och analysera data om användarbeteenden i digitala kanaler för att skapa förståelse för hur myndighetens digitala kommunikation svarar mot kundernas behov.
• Vara med och anpassa våra kommunikationskanaler utifrån ett user experience-perspektiv för att säkerställa hög användbarhet i myndighetens verktyg och kunderbjudande.
• Beställa kommunikationstjänster av våra olika leverantörer.
• Löpande omvärldsbevaka hur vår verksamhet och aktiviteter kommuniceras och kommenteras i det digitala samtalsrummet.
• Proaktivt medverka till förändring och utveckling inom ansvarsområdet.

Publiceringsdatum
2017-12-05

Kvalifikationer
• Du ska ha minst 3 års erfarenhet från arbete som kommunikatör eller en jämförbar roll.
• Du har kommunikationsutbildning från högskola eller universitet, exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande utbildning som vi bedömer relevant.
• Du har minst 2 års sammanlagd erfarenhet av webb- och tjänsteutveckling där du varit med och skapat koncept med stort fokus på användarupplevelse.
• Du har dokumenterad kunskap och erfarenhet av metodik för service- eller tjänstedesign i form av kundresor eller liknande.
• Du har erfarenhet av att analysera sociala medier och har ett stort intresse för trender och teknikutveckling på området.
• Du är en bra skribent och har god stilistisk förmåga i tal och skrift på framför allt svenska, men gärna även gärna på engelska.
• God datorvana och erfarenhet av arbete med Office och olika redigerings- och publiceringsverktyg som t.ex. Episerver, Adobe CC och Google analytics.

Om dig
Vi tror att du har ett stort samhällsintresse, gärna med inriktning mot upphandling. Det är viktigt att du snabbt kan sätta dig in i komplexa frågor. Du sätter kunden i fokus och har en förmåga till helhetssyn och kan prioritera och fokusera.

Du har en passion för kommunikation och triggas av att hitta nya, smarta sätt att lösa problem på, du vågar testa nya metoder och lösningar. Du har god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i kommunikationsarbetet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna.

Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Så ansöker du
Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan senast den 9 december 2017. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet.

För mer information, kontakta:
Johanna Carlstedt, HR Strateg, 08-586 217 94

Anna Christiansson, Saco-S, 08-586 217 26

Åsa Olsson, kommunikationschef, 08-586 217 99

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-12-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Upphandlingsmyndigheten

Adress
Upphandlingsmyndigheten
Svetsarvägen 10
17141 Solna

Kontorsadress
Svetsarvägen 10

Jobbnummer
3838000

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: