Digital kommunikatör med användarfokus

Pensionsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Vill du jobba som digital kommunikatör med ett viktigt samhällsuppdrag och hjälpa till att göra pensioner lite enklare? Brinner du för att skapa en effektiv kundresa och anpassa innehållet på webben efter målgruppen? Då kan du vara den vi söker! Hos oss får du arbeta i en organisation där kommunikation är viktigt.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 415 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 911 000 fondbyten och skickar ut 8 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1700 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder. Vi gör pensioner enklare!

Publiceringsdatum
2024-02-29

Dina arbetsuppgifter
Som digital kommunikatör kommer du att ingå i ett webbteam med tre andra digitala kommunikatörer på enheten för digital kommunikation, fondinformation och hållbarhet.

Ditt fokus kommer vara att skapa effektivt och tydligt innehåll som guidar användaren rätt på webben. Du utvecklar nytt innehåll som följer våra budskap och förvaltar det innehåll som redan finns. Tillsammans med webbredaktionen ansvarar du för nyheter, faktasidor och UX-texter i våra inloggade tjänster.

Vi vill hela tiden utveckla och förbättra vår webbplats och dess tjänster utifrån insikter om användarna och deras beteenden och behov. Du kommer därför samarbeta med UX-designers, SEO-specialister och webbanalytiker.

För att trivas i rollen ser vi därför att du älskar att skriva slagkraftiga texter som förmedlar ett budskap och engagerar olika målgrupper. Du brinner för att förstå och förbättra den digitala kundresan och att guida och hjälpa kunden rätt engagerar dig. Att göra svåra texter begripliga och enkla att förstå är något som engagerar dig. Du får gärna också ha ett intresse för att jobba med webbstatistik och sökmotoroptimering.

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig som har:

- relevant högskoleutbildning eller eftergymnasial utbildning inom digital kommunikation, digital marknadsföring, marknadskommunikation eller motsvarande som arbetsgivaren kan bedöma som relevant
- erfarenhet av att jobba med webbpublicering och webbinnehåll
- erfarenhet av digital tillgänglighet och inkluderande kommunikation
- goda kunskaper i att göra innehåll förståeligt och begripligt för olika målgrupper
- erfarenhet av att jobba med webbtexter och digitalt innehåll
- grundläggande kunskaper i något bildbehandlingsprogram

Det är meriterande om du har:

- flerårig erfarenhet av att ha arbetat som digital kommunikatör, webbredaktör eller motsvarande roller som arbetsgivaren kan bedöma som relevant
- kunskaper inom försäkrings- eller pensionsområdet
- arbetat i större webbprojekt och med migrering av webbinnehåll
- erfarenhet av att skapa textinnehåll för digitala produkter
- erfarenhet av att skriva SEO-anpassade texter för digitala kanaler

Dina egenskaper
För rollen är det viktigt att du har god initiativförmåga och självständigt kan leverera resultat med hög kvalitet, i tid. Du kan agera snabbt när det behövs.

Du tycker om att samarbeta och att jobba i team med olika kompetenser från olika verksamhetsområden. Du är nyfiken, utvecklingsinriktad och har en vilja att förändras när verksamheten utvecklas.

Du tar egna initiativ och kan driva egna projekt. Rollen kräver även att du har förmågan att planera och prioritera vad du ska leverera på kort och lång sikt. Du behöver också ha förmåga att kunna bryta ned förslag till konkreta arbetsuppgifter.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna i rekryteringen och lämplighet för tjänsten.

Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.

Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler i Skofabriken från 1800-talet centralt vid Hornstull på Södermalm med bra kommunikationsläge.

Övrig information
Placeringsort är Stockholm och vi tillämpar sex månaders provanställning.

I denna rekryteringsprocess ska du inte bifoga personligt brev, däremot vill vi att du besvarar de frågor som du får ta del av när du skickar in din ansökan och som ligger till grund för det första urvalet. Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kommer att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Arbetsprov kan komma att användas.

Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

#LI-HYBRID

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Fast

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2024-18".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Kontakt
Estrella Zarate
46104542391

Jobbnummer
8505639

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: