Digital kommunikatör med ansvar för sociala medier
Socialstyrelsen / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm,
Örebro,
Jönköping,
Härnösand,
Göteborg eller i
hela Sverige Kommunikationsavdelningen är inne i en stark utvecklingsfas där vi satsar på att utveckla vår kompetens och vårt erbjudande inom det digitala området. Vi alla har ett viktigt uppdrag - att skapa ökad nytta för våra målgrupper genom effektiv digital kommunikation. Vi utvecklar kommunikationen med våra målgrupper och deras behov och möjligheter i centrum.
Som kommunikatör med samordningsansvar för sociala medier kommer du att driva, utveckla och samordna myndighetens närvaro i sociala medier utifrån analys, uppföljning och omvärldsbevakning. Du är ett strategiskt och operativt stöd inom området och samarbetar med andra kommunikatörer och sakkunniga. Du skapar målgruppsanpassat innehåll i form av till exempel text, bilder och filmer. Att driva och delta i digitala projekt och kampanjer i sociala medier, från planering till utförande och uppföljning, är en viktig del av arbetet. Du omvärldsbevakar området och har förmåga att snabbt kunna lyfta relevant innehåll i samklang med vad som sker i omvärlden.
I rollen ingår också att vara rådgivare till övriga delar av verksamheten, hålla interna workshops, presentationer och utbildningar i sociala medier, samt delta i kommunikationsavdelningens redaktionsråd som samordnar och håller samman myndighetens kommunikation i de digitala kanalerna. Det ingår jourverksamhet i tjänsten vilket innebär att man har jour ca var 5:e vecka.
Tjänsten är placerad på enheten för kommunikationsutveckling 2 som planerar, genomför och följer upp myndighetens interna och externa kommunikation samt ger stöd till ledningen och avdelningarna i kommunikationsfrågor. Enheten stöttar myndighetens övriga verksamheter bland annat inom socialtjänstområdet samt har ett särskilt ansvar att samordna och utveckla internkommunikation, sociala medier och film.
Vi söker dig som har
• examen från högskola eller likvärdigt inom kommunikation och media
• aktuell och flerårig dokumenterad erfarenhet av att arbeta med sociala medier
• stor vana av att ta fram/skriva texter som är målgruppsanpassade och som stärker budskapet
• kunskap kring att ta fram bilder och grafik som stärker budskapet och som bidrar till att nå målsättningarna
• erfarenhet av att planera, genomföra och följa upp kampanjer i sociala medier för att nå kommunikationsmål
• erfarenhet av att leda projekt
• erfarenhet av att ha arbetet med sociala medier inom offentlig sektor.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, har ett helhetstänk samt god kommunikativ förmåga. Viktiga förmågor för att lyckas är också att vara problemlösande likväl som initiativtagande, utåtriktad och samarbetsinriktad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
• arbetat i stora offentliga organisationer eller myndigheter
• använt Google Analytics och liknande analysverktyg
• arbetat i en webbredaktion eller motsvarande
• erfarenhet av att leda och samordna arbetsgrupper
• erfarenhet av att leda workshops och utbildningar.
Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning och med start snarast efter överenskommelse. Tjänsten är placerad i Stockholm och din tjänstetitel är kommunikatör.
Välkommen med din ansökan senast den 12 januari 2020. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-37866/2019.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande avdelningschef Ola Billger. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Gerd Lundberg. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO, Åsa-Britt Edoff för ST samt Magnus Göransson för Vårdförbundet. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2019-12-27ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSocialstyrelsen
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Socialstyrelsen (org.nr 202100-0555),
http://www.socialstyrelsen.se Jobbnummer 5019591
Observera att sista ansökningsdag har passerat.