Digital kommunikatör

Riksdagsförvaltningen / Marknadsföringsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksdagsförvaltningen i Stockholm

Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att stödja riksdagens arbete. I myndigheten arbetar 700 partipolitiskt neutrala medarbetare med många olika typer av arbetsuppgifter. Nu söker vi en digital kommunikatör till webbredaktionen vid Riksdagsförvaltningens kommunikationsavdelning för en tidsbegränsad anställning. Vi söker dig som brinner för innehållsbaserad kommunikation i digitala medier och som drivs av målsättningen att skriva begripligt om komplexa ämnen.

Publiceringsdatum
2024-11-19

Arbetsuppgifter
Som digital kommunikatör är ditt uppdrag att ta fram innehåll till riksdagens externa digitala plattformar. Du ingår i en redaktion som består av åtta digitala kommunikatörer, och din uppgift är att sprida kunskap om riksdagens arbete på ett pedagogiskt, sakligt och partipolitiskt neutralt sätt. Du bidrar med ett kommunikativt helhetsperspektiv och kan i högt tempo omsätta teori i praktik. Du arbetar både operativt och strategiskt med budskapsformulering, målgruppsfokus och kanalval.

En stor del av arbetet handlar om att löpande skriva texter för riksdagens externa digitala kanaler. Texterna ska skildra det arbete som bedrivs i riksdagen och informera om de beslut som fattas. Främst skriver du för våra webbsidor, men du arbetar även i våra sociala medier.

I arbetet ingår att skapa, publicera och underhålla webbsidor i systemet Optimizely, att kontinuerligt kvalitetsgranska innehållet i de digitala kanalerna samt att bildsätta och utföra enklare bildredigering. Digital tillgänglighet och digital användbarhet är viktiga grundpelare. I arbetet ingår också att hålla sig ajour med vad som sker inom organisationen och i omvärlden.

Du arbetar i huvudsak dagtid måndag till fredag och har vanligtvis ett extra ansvar för de löpande arbetsuppgifterna i redaktionen en eller ett par dagar i veckan. Du kan även bli schemalagd vissa andra dagar eller tider för att hålla extra koll på samt hantera aktuella inkommande arbetsuppgifter utifrån parlamentariska händelser.

Kvalifikationer
Det är ett krav att du har akademisk utbildning inom kommunikation eller motsvarande område. Studier i statsvetenskap eller liknande är meriterande. Du har arbetat som digital kommunikatör och har god kompetens i fråga om digital webbkommunikation och sociala medier för externa målgrupper. Kanske har du arbetat vid en myndighet eller i en större organisation.

Du är en skicklig skribent som har arbetat redaktionellt med både text och bild för webben och kan jobba både operativt och strategiskt med sociala medier. Du har lätt att ta till dig komplex information, värdera den och därefter kommunicera den på ett begripligt och pedagogiskt sätt.

Du kan utföra enklare bildbehandling i Photoshop. Du kan arbeta i systemet Optimizely eller liknande och är van vid att skapa, uppdatera och underhålla innehållet på en webbplats. Kunskap om digital användbarhet och UX är meriterande.

Du är driven, ansvarstagande och snabblärd och kan enkelt växla mellan självständigt arbete och arbete i grupp. Du är positiv och lösningsorienterad och följer fattade beslut. Eftersom våra krav på korrekthet är mycket höga behöver du ha gott omdöme och vara strukturerad, noggrann och kommunikativ. Du trivs med att både arbeta under tidspress och arbeta mer långsiktigt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Kommunikationsavdelningen har cirka 110 medarbetare och anställningen är placerad på sektionen för redaktionellt innehåll på enheten press, redaktion och utveckling.

• Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
• Omfattning: Heltid

Anställningen är tidsbegränsad till sex månader med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.

Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling.

Så ansöker du
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 8 december 2024.
Referensnummer: 573-2024/25

Övrig information
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontakta oss


Andrea Etzell, redaktionschef, 08-786 50 65

Fackliga representanter

• Helena Fridman Konstantinidou, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00

Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-12-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Riksdagsförvaltningen (org.nr 202100-2627), http://www.riksdagen.se

Jobbnummer
9019155

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksdagsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksdagsförvaltningen: