Digital arkivarie

Skellefteå kommun, kommunledningskontoret / Biblioteksassistentsjobb / Skellefteå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla biblioteksassistentsjobb i Skellefteå, Robertsfors, Piteå, Norsjö, Vindeln eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skellefteå kommun, kommunledningskontoret i Skellefteå

Skellefteå kommun digitaliserar och kommer inom ett par år att övergå från analog till digital arkivering. Arbete med att se över all informationshantering är inledd och inom ett par år ska kommunen vara ansluten till ett e-arkiv.

Arkivet ingår som en del i kommunens sekretariat. Förutom arkiv, arbetar sekretariatets medarbetare med alla arbetsuppgifter som förekommer inom nämndadministration. Det betyder att medarbetarna registrerar inkommande och utgående handlingar samt sköter den administrativa delen i nämndsprocessen till främst kommunfullmäktige, kommunstyrelse och personalnämnd. I arbetet ingår att vara ett professionellt konsultativt stöd till handläggare i beredning av ärenden. Kommunens valkansli finns också inom sekretariatet.

Vi söker nu dig som vill ha en stor roll i arbetet med att införa digital arkivering men som också har ett intresse för historien och den skatt som redan finns i kommunens sparade handlingar.


Publiceringsdatum
2017-11-02

Arbetsuppgifter
Som arkivarie hos oss kommer ditt huvudfokus att vara det digitala, men du står alltid med ett ben i det förflutna och ett ben i framtiden. Din roll är att på olika sätt säkerställa att den framtida leveransen till det digitala arkivet håller hög kvalitet. Du kommer att ha en viktig roll att hjälpa kommunens verksamheter att ställa om från traditionell analog arkivhantering till digital arkivhantering.

Du kommer att leda arbetet med övergång till processorienterad arkivredovisning och på andra sätt förbereda för ett kommande digitalt arkiv. I rollen ingår att ge stöd och service i arkivfrågor till kommunens förvaltningar och till medborgare vilket innebär många kontakter. Vi tror att det är viktigt att ha förståelse för hela informationshanteringsprocessen och därför kommer du också att vara delaktig i andra delar av sekretariatets arbetsuppgifter.


Kvalifikationer
Vi söker nu dig som har
• relevant högskoleexamen med minst 40 p arkivvetenskap
• erfarenhet av projektledning eller annan ledarerfarenhet
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Har du dessutom arbetat som arkivarie och/eller med implementering av informationshanteringssystem är det meriterande liksom kunskaper om processorienterad arkivredovisning. Vi ser gärna att du har kunskaper om offentlighetslagstiftning och andra relevanta regelverk.Som person är du systematisk och strukturerad. Du är serviceinriktad och har förmåga att samarbeta. Du är också en god kommunikatör som vet hur du når fram med ditt budskap.

I Skellefteå kommun eftersträvar vi mångfald. Vi ser det som en tillgång om du är flerspråkig, kan teckenspråk eller har andra kulturella kompetenser som berikar vår verksamhet.

ÖVRIGT
Kommunledningskontoret är den samlade resurs som står till förfogande för kommunens centrala politiska ledning - kommunstyrelsen och personalnämnden. Förutom uppdraget mot den politiska verksamheten, har förvaltningen ett uppdrag och är en kompetensresurs för kommunchefen, kommunens ledningsgrupp, de övriga förvaltningarna och de kommunägda bolagen, för ledning och utveckling av kommunkoncernen utifrån gemensamma visioner, mål och uppdrag. Uppgiften är att vara en kompetensresurs för ledningen till att utveckla och säkerställa en välfungerande och effektiv kommunal arbetsorganisation och att initiera projekt som bidrar till utvecklingen av Skellefteå kommun som plats med kunden/medborgarna i fokus. Här samordnas också arbetet med att skapa väl fungerande demokratiska styrformer.

Läs mer om Skellefteå här: http://portal.skelleftea.se/

Kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag samt annonsförsäljare undanbeds.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.

Ersättning
Vi tillämpar individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-19
Ange följande referens när du ansöker: A728182/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Charlotta Fahlgren Lidman 0910 - 73 50 00
Erika Nilsson 0910-73 50 00

Företag
Skellefteå kommun, kommunledningskontoret

Adress
Skellefteå kommun, kommunledningskontoret
Skellefteå kommun
93185 Skellefteå

Kontorsadress
Stadshuset Trädgårdsgatan 6 Skellefteå

Jobbnummer
3781950

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skellefteå kommun, kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skellefteå kommun, kommunledningskontoret: