Dataskyddsombud/nämndsekreterare Vaxholms stad

Vaxholms kommun / Administratörsjobb / Vaxholm
2023-01-31
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Dataskyddsombud/nämndsekreterare Vaxholms stad" (publicerad 2023-05-08) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Vaxholm, Värmdö, Lidingö, Stockholm, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vaxholms kommun i Vaxholm

I Vaxholms stad, en liten kommun med hög ambitionsnivå, ges stort eget ansvar och möjligheter att påverka. Här arbetar du i verksamheter med goda resultat, i en vacker och trygg miljö.
I undersökningar rankar medarbetare oss som en av Sveriges bästa kommuner att arbeta i.

Vår värdegrund, Samspel, Engagemang och Respekt, skapar gemenskap och hjälper oss med vårt samhällsviktiga uppdrag.

För mer information om Vaxholm:
http://www.vaxholm.se

Kommunledningskontoret är en central stöd- och serviceorganisation som förser kommunens olika verksamheter med tjänster inom ekonomi, personaladministration, IT, nämndadministration, utredning m.m. Tjänsten som dataskyddsombud/nämndsekreterare är placerad på Kansli- och serviceenheten som består av 10 medarbetare fördelade mellan registratur, arkiv, nämndsekretariat, utredning, dataskydd samt reception/växel och vaktmästeri.

Publiceringsdatum
2023-01-31

Arbetsuppgifter
I rollen som dataskyddsombud ska du vara ett kunskapsstöd och ge råd i Vaxholms stad gällande dataskyddsförordningen och annan tillämplig dataskyddslagstiftning samt kontrollera att personuppgifter behandlas på ett korrekt och lagligt sätt i kommunen. Dataskyddsombudet fungerar som en kontaktpunkt för tillsynsmyndigheten (IMY) och för registrerade personer. I uppdraget ingår att övervaka den interna efterlevnaden av dataskyddsförordningen samt rapportera till organisationens ledning om dataskyddsfrågor. Som dataskyddsombud har du även funktionen som sammankallande för kommunens dataskyddssamordnare.

Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politik och förvaltning genom att du säkerställer en korrekt och effektiv ärendehantering kring politiska beslut i kommunen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att ansvara för nämndadministrationen för två av kommunens nämnder men du kan också komma att täcka upp i övriga instanser vid behov. Kansli- och serviceenheten ansvarar för nämndhanteringen till samtliga poliska instanser i kommunen vilket möjliggör utbyte, stöd och utvecklingsarbete tillsammans med övriga nämndsekreterare/kommunsekreterare på enheten. I rollen som nämndsekreterare ingår att samordna nämndarbetet tillsammans med den politiska ledningen och förvaltningschefen, stödja handläggare i framtagandet av nämndhandlingar samt ansvara för kallelser, utskick och skriva protokoll vid sammanträden. I Vaxholms stad sker alla steg i nämndprocessen digitalt i dokument- och ärendehanteringssystemet Evolution. Du utgör också ett kvalificerat stöd till de förtroendevalda och förvaltningschefer i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor.

I tjänsten ingår kvällsarbete.

Kvalifikationer
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning med inriktning mot juridik, statsvetenskap, offentlig förvaltning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har god kunskap om GDPR samt de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet som du förvärvat via utbildning eller genom arbetslivserfarenhet. Tidigare erfarenhet av arbete som dataskyddsombud och/eller nämndsekreterare är meriterande men inget krav.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och din förmåga att arbeta självständigt men också i samverkan med andra. Du har god administrativ förmåga samt levererar hög kvalité och service i ditt arbete. Du är noggrann och har ett strukturerat arbetssätt samt är van vid att vara flexibel och hantera flera arbetsuppgifter på en gång. God förmåga att kommunicera i tal och skrift är mycket viktigt i den här tjänsten.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vad Vaxholm erbjuder:
Vaxholms stad är en liten kommun med hög ambitionsnivå. Utvecklingstakten är hög och vi har goda resultat i våra verksamheter, flera utvecklingsprojekt, engagerade medarbetare, omfattande samarbeten med andra organisationer och utvecklingsprogram för chefer och medarbetare. En fördel med att jobba inom en, med Stockholmsmått, liten kommun är att det är smidigt att skapa samarbeten över enhetsgränserna och man lär sig snabbt mycket om organisationen som helhet.

Om du är intresserad av att arbeta i en kreativ miljö med möjlighet att driva egna idéer från planering till genomförande har du mycket goda förutsättningar att trivas hos oss.

6 månaders provanställning kan komma att tillämpas

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan via länk i annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt.

Vaxholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1195513".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vaxholms kommun (org.nr 212000-2908)

Arbetsplats
Vaxholms stad, Kansli- och serviceenheten

Kontakt
Administrativ chef
Kristoffer Staaf
08-541 708 37

Jobbnummer
7395865

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Vaxholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vaxholms kommun: