Datasamordnare till Västlänken

Trafikverket / Administratörsjobb / Göteborg
2025-04-16


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Trafikverket i Göteborg, Mölndal, Kungälv, Öckerö, Ale eller i hela Sverige

Vill du vara med och bidra till ett av Västsveriges mest spännande infrastrukturprojekt? Vi söker nu en engagerad datasamordnare till Västlänken.

Datasamordnare till Västlänken

Publiceringsdatum
2025-04-16

Dina arbetsuppgifter
Som datasamordnare med uppdrag i program Västlänken ingår du i staben och blir en del av programmets datasamordningsgrupp. Du har tillsammans med sju andra datasamordnare ett övergripande ansvar för hela programmets digitala informationshantering. I rollen ingår att stödja projektledarna i att samordna digital information i ett eller flera av Västlänkens projekt. Det innebär att kvalitetssäkra digitala leveranser utifrån programmets styrande dokument och säkerställa att gemensamma arbetssätt följs.
Inom projektet säkerställer du ett effektivt informationsflöde mellan olika parter, samt identifierar nödvändiga förändringar och förbättringar i arbetsprocesserna baserat på de olika kontraktsformerna inom programmet. Du ansvarar för att etablera och upprätthålla strukturer i dokumenthanteringssystemen för att säkerställa att data hanteras korrekt.
I rollen ingår även att utbilda interna och externa användare i systemen och se till att alla involverade arbetar enligt fastställda riktlinjer för digital informationshantering.
Som specialist agerar du sakkunnig i frågor kring informationsinsamling, åtkomst och delning av information för att möjliggöra att rätt data är tillgänglig för rätt intressenter i rätt tid.
Utöver att agera stöd till programmet finns möjlighet att delta i strategiskt arbete på enheten Digital projekthantering och därigenom bidra till att utveckla arbetssätt och processer inom området.

Övrig information

Vänligen bifoga ditt CV till ansökan.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
För att undvika att du missar viktig information om din ansökan behöver du se till att hålla dig uppdaterad via "Min karriärsida"! Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss! Du kan med fördel även lägga till den mejladressen i dina mejlkontakter.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
Intervjuer sker digitalt via Skype, preliminärt under vecka 21.
Vid eventuella frågor om tjänsten, kontakta rekryterande chef Frida Levin, se kontaktuppgifter nedan.

Kvalifikationer
Vem är du?
Vi söker dig som har en mycket god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra i komplexa projekt. Du är kommunikativ och tydlig i både tal och skrift, vilket gör att du effektivt kan förmedla information till olika målgrupper. Du arbetar noggrant och strukturerat, och har förmågan att självständigt driva dina arbetsuppgifter framåt inom ditt ansvarsområde. Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt tar ansvar för dina arbetsuppgifter samtidigt som du är uppmärksam på hur du är en del av och bidrar till helheten. Vidare söker vi dig som har en god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i komplex information.
Vi söker dig som
har en universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (120p) med teknisk inriktning, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi bedömer likvärdig
har flerårig och aktuell erfarenhet av att arbeta med informationshantering i infrastrukturprojekt
har flerårig erfarenhet av arbete i dokumenthanteringssystem som exempelvis ProjectWise och SharePoint
har erfarenhet av att arbeta med mottagnings- och leveranskontroller av teknisk dokumentation

Det är meriterande om du
har kunskaper inom BIM, GIS eller automatisering (exempelvis kunskaper inom FME)
har erfarenhet av att arbeta med regelverk och kravställning för informationshantering
har kunskap inom Trafikverkets styrande och stödjande dokument kopplade till digital projekthantering

Så ansöker du
De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget. Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta ansvarig chef för rekryteringen så att din ansökan blir hanterad enligt särskilda rutiner. Du hittar namn och kontaktuppgifter till chefen i annonsen.
Inom Investering leder vi de flesta av Trafikverkets projekt inom ombyggnation och nyinvesteringar. Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-05-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "15:2025:102".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Trafikverket (org.nr 202100-6297)

Kontakt
Rekryterande chef
Frida Levin
0101244607

Jobbnummer
9289964

Prenumerera på jobb från Trafikverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Trafikverket: