Datasamordnare med erfarenhet från projekterings- och byggproces

Shaya Solutions AB / Datajobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Shaya Solutions AB i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Om konsultuppdraget

• Ort: Stockholm
• Uppdragslängd: Ca. 12 månader
• Uppdragsstart: Enligt ök.
• Sista ansökningsdagen: ansök snarast
• Omfattning: 40%
• OBS! Det är väldigt viktigt att du uppfyller skall-kraven för att vi överhuvudtaget ska kunna offerera dig, annars förkastar beställaren vårt anbud omgående där både din tid resp. vår tid går till spillo.

Publiceringsdatum
2022-08-02

Dina arbetsuppgifter
Kunden söker nu en Datasamordnare (även kallad CAD/IT-samordnare) som kommer att arbeta som stöd till projektledarna med samordning och styrning av projektens informationshantering.

Datasamordnaren ansvarar för att skapa eventuella saknade rutiner samt följa befintliga rutiner och arbetsprocesser, som syftar till att rätt person har rätt information vid rätt tillfälle.

I arbetsuppgifterna ingår att se till att krav enligt styrande dokument uppfylls samt att granska att levererade handlingar så som ritningar, modeller, dokument och annan projekteringsrelaterad information lever upp till kraven.

Datasamordnaren ansvarar för att instruera och samordna projektörer och entreprenörer samt att hitta lösningar som bidrar till effektivisering. Datasamordnaren ska ha en hög samarbetsförmåga då rollen har många beröringsytor inom programmet.

Dina arbetsuppgifter
• Arbeta enligt PPH avseende tekniska handlingar.
• Tillsammans med projektens projekteringsledare implementera manualens rutiner i projekten och utbilda projektmedlemmar, projektörer och entreprenörer samt se till att arbetssättet följs genom att granska levererad dokumentation.
• Stödja projekten i digital dokumenthantering och i olika datafrågor.
• Ansvara för att den digitala informationen uppfyller uppsatta krav.
• Följa upp att arbetssätt och rutiner följs genom att granska levererad dokumentation.
• Ansvara för samordning av digitala-/pappersleveranser av bygghandlingar från projektering till produktion samt ta fram leveransspecifikationer vid större leveranser av handlingar.
• Ansvara för samordning av leveranser av granskningshandlingar i samråd med granskningssamordnaren.
• Ansvara för att utbytet av filer mellan projekt och projektmedlemmar görs på ett rutinmässigt och strukturerat sätt.
• Gemensamt med BIM-Strateg/samordnare delta på möten med Stadens datasamordnare och driva frågor om hur utbyte av information ske mellan projekten och Staden/Stadens projektörer och entreprenörer.
• Sammankalla, leda, administrera och protokollföra datasamordningsmöten med olika leverantörer.
• Rapportera till projektledarna samt koordinera sig mot övriga i programmet.
• Delta i projektrelaterade möten för att ta del av information om verksamhetens framdrift.
• Vid behov hantera dokument som är belagda med sekretess

Obligatoriska kompetenser och erfarenhet (skallkrav):
• Minst 3-årig teknisk högskoleexamen eller kvalificerad YH-utbildning eller ha förvärvat erfarenhet genom att ha arbetat som datasamordnare minst 2 år.
• Dokumenterad erfarenhet från projekterings- och byggprocessen, minst 1 år.
• Van med administrativ hantering av ritningar, modeller, dokument och annan projekteringsrelaterad information. Minst 1 referensprojekt där rollen inneburit att sköta löpande fil- och datautbyte mellan flera olika kravställande organisationers dokumentplattformar.
• Erfarenhet av att administrera webbaserade projektytor och lagringstjänster där erfarenhet av behörighetsstyrning ingått. Minst 1 referensprojekt .
• Dokumenterad erfarenhet av att sätta upp och underhålla mappstrukturer för bygg- och anläggningsprojekt. Minst 1 referensprojekt.
• Erfarenhet av att formaliagranska modell- och ritningsunderlag vid leverans från projektörer.
• Erfarenhet av att leverera handlingar (modeller, ritningar och dokumentation) till webbaserade projektytor med tillhörande metadata.
• Erfarenhet av att följa upp efterlevnad av en befintlig BIM/CAD-manual i projekt. Minst 1 referensprojekt.

Meriterande kompetenser och erfarenhet (börkrav):
• Erfarenhet av projekt där informationsleveranser skett i objektsmodeller, minst 1 referensprojekt.
• Ha förståelse för fastighetssystem och hur leveranser till sådana fungerar i stora drag. Uppfylls genom att ha utfört minst 1 leverans till mottagares förvaltningssystem, exempelvis Faciliate (tidigare Landlord), som används för planerat underhåll eller liknande av förvaltningen.
• Ha erfarenhet av att ha utfört automatiserade kontroller med hjälp av FME, minst 1 referensprojekt.
• Erfarenhet av att ha hanterat sekretessbelagda behörigheter och dokument, minst 1 referensprojekt.

______________________

Hur du kommer vidare

• Sök uppdraget genom denna annons
• I ansökan anger du ett kravställt timpris
• Lägg in ett CV på svenska i word-format
• Vi återkopplar genom plattformen om något behöver kompletteras eller förtydligas.
• Återkoppling sker vanligtvis från Kunden till oss inom 10 arbetsdagar från det att ansökningstiden utgått. Vi försöker återkoppla omgående till dig som kandidat snarast vi har ny information avseende din ansökan eller uppdraget. Skulle återkoppling dröja, vänligen kontakta oss genom att svara på det bekräftande mailutskicket i samband med din ansökan.

På uppmaning från beställare/slutkunder vill de inte att vi lämnar ut information om dem. En annan anledning är att Shaya Solutions lägger stor mängd tid som man på förhand inte får betalt för såvida inte uppdraget tillsätts, och därav kan vara återhållsamma med informationsdelningen av naturliga skäl.

Inför en eventuell intervju meddelas du om vilken Kunden är i god tid.

Om Shaya Solutions

Konsult- och kompetenspartner inom IT, Management och Teknik.

Vi lägger ett stort fokus på kund-/konsultpartnernöjdhet och kvalité i våra leveranser och verkar idag på 13 orter i Sverige med utgångspunkt i Stockholm.

Varmt välkommen att höra av dig vid frågor eller funderingar.

Annonsförsäljare undanbedes.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Konsultuppdrag, 12 mån

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-08-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Shaya Solutions AB

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Shaya Solutions AB (org.nr 559058-6649)

Kontakt
Erika Evertsson
erika.evertsson@shayasolutions.se

Jobbnummer
6856331

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Shaya Solutions AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Shaya Solutions AB: