Customer Software Engineer - Release Support
Professionals Nord Linköping AB / Datajobb / Linköping
2025-11-18
Visa alla datajobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Professionals Nord Linköping AB i Linköping,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala,
Norrköping eller i
hela Sverige Gillar du att lösa komplexa problem och trivs i en roll där kundkontakt kombineras med djupare tekniskt arbete? Vill du arbeta med teknik som används dagligen i samhället och bidra till att kunder får stabila och smarta lösningar? Då kan rollen som Customer Software Engineer vara rätt för dig. Välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Professionals Nord söker i samarbete med vår kund en Customer Software Engineer. Vår kund är ett teknikbolag som utvecklar avancerade informationssystem och kundanpassade displayer som används i samhällsviktig infrastruktur. Företaget befinner sig i en fortsatt tillväxtfas och arbetar med kunder både i Sverige och internationellt. Rollen utgår från huvudkontoret i Linköping och ingår i Support- och serviceteamet.
I denna roll arbetar du både med kundnära teknisk support och med ansvar för mjukvaruuppdateringar och releasehantering - en kombination som ger en vardag med både teknisk bredd och mycket kunddialog.
Rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och alla frågor kring tjänsten går till
amanda.sanden@pn.sePubliceringsdatum2025-11-18Dina arbetsuppgifterSom Customer Software Engineer arbetar du med teknisk support samtidigt som du ansvarar för hela flödet kring mjukvaru- och firmwareuppdateringar av fältplacerade displayer. Rollen innebär att analysera tekniska problem, driva förbättringar och planera uppdateringar i nära samarbete med utvecklings-, produkt- och supportteam.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att:
Felsöka och analysera komplexa mjukvarurelaterade problem samt viss hårdvara
Ansvara för mjukvaru- och firmwareuppdateringar samt hela releaseflödet
Planera och kommunicera uppdateringar och tidsplaner med kund, ta fram release notes och säkerställa korrekt leverans
Samverka med utveckling och andra avdelningar för att driva lösningar framåt
Rapportera och delta i kvalitetsutredningar och följa upp eventuella förbättringsåtgärder
Stödja support- och serviceteamet i relaterade arbetsuppgifter
Vi söker dig som har:
Eftergymnasial utbildning inom IT, data, programmering eller motsvarande relevant arbetslivserfarenhet
Några års erfarenhet inom IT, support, drift, systemhantering eller liknande tekniska roller
Erfarenhet av release- och uppdateringsprocesser av mjukvara eller firmware
Grundläggande Linux-kunskaper
Kunskaper inom backend-programmering och databaser
Grundläggande förståelse för elektronik, kretsteori eller hårdvara - även på hobbynivå
Goda kunskaper i Windows och Office
Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av supportarbete eller kundnära tekniska roller.
För att trivas i rollen behöver du vara en lösningsorienterad person med stort tekniskt intresse och förmåga att arbeta strukturerat. Du driver ditt arbete framåt på ett självständigt sätt, tar initiativ och ser till att saker blir gjorda. Samtidigt är du kommunikativ och trygg i kundkontakt, och har lätt för att samarbeta med andra.
START: Enligt överenskommelse
OMFATTNING: Heltid
STAD: Linköping (Mjärdevi)
Du söker till tjänsten genom att fylla i din information samt bifoga dokument. Logga gärna vidare in på "Mina sidor" efter att du bekräftat ditt konto, här kan du skapa din kandidatprofil vilket utökar din chans till drömjobbet! Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Professionals Nord Linköping AB (org.nr 559287-0405)
Arbetsplats Professionals Nord
Kontakt Amanda Sandén
amanda.sanden@pn.se Jobbnummer 9610254