Customer Service Director för Special Mission Aircraft-kunder

Saab / Inköpar- och marknadsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Saab i Linköping, Mjölby, Motala, Norrköping, Haninge eller i hela Sverige

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov. Saab har cirka 12 000 medarbetare. Försäljningsintäkterna uppgår till 23 miljarder kronor. Forskning och utveckling motsvarar nära 20 procent av omsättningen.

Vad du blir en del av
Support and Services, ett affärsområde inom Saab, levererar ett brett utbud av tjänster och integrerade supportlösningar till kunder inom försvar och på kommersiell marknad för kostnadseffektiv support av system och plattformar under hela livscykeln. 

Inom området sales på avdelning marknad och försäljning, Division Air, ansvarar vi för marknadsföring och försäljning av divisionens produkter och tjänster. I produktportföljen ingår bl.a. reservdelar, komponentunderhåll, modifieringsmateriel och andra tjänster till både civila och militära kunder.

Vår kundbas är operatörer av Saab-tillverkade flygplan Gripen, Saab 340 och Saab 2000 inklusive special mission versioner av dessa. Ansvarsområdet förändras och breddas löpande. Utöver marknadsföring och försäljning så har vi för våra civila kunder även ett uttalat övergripande ansvar för kundrelationerna inklusive kundfordringar och krediter. Våra special mission kunder återfinns i fler och fler länder då detta är ett viktigt tillväxtområde för Saab AB, och just denna tjänst har ett speciellt fokus på ansvar för dessa kunder.

Du kommer att arbeta i ett glatt gäng bestående av 15 engagerade och positiva kollegor. Vi har en mycket god stämning och högt i tak och vi är säkra på att du kommer att trivas hos oss.

Din framtida utmaning
Som Customer Service Director inom Support & Services, division Air har du ett övergripande ansvar för ett antal kunder som opererar våra Saab 340/2000 i Special Mission utförande. Detta ansvar innefattar bland annat att

• Vårda och utveckla kundrelationerna
• Övervaka kundfordringar, kreditnivåer och allmän betalningsdisciplin
• Aktivt driva arbetet med försäljningsbudget och prognos mot egna kunder
• Utveckla och ta hem nya affärer
• Beställa kalkyler och skriva offerter och avtal
• Leda de kundteam som finns utpekade för våra viktigaste kunder
• Utföra regelbundna kundbesök vid behov
• Delta på mässor, utställningar och konferenser vid behov
• Koordinera och bevaka att vi följer det eftermarknadsavtal som tecknats med kunden
• Koordinera med programledare och övriga enheter och funktioner på Saab.

Rapporteringsstrukturen kan se lite olika ut för olika kunder och produkttyp. I vissa fall bär vi själva huvudansvaret mot slutkund, och i andra fall kan detta ansvar vila på annan Saab-enhet.

Den du är idag
Du har en hög nivå av målmedvetenhet, drivkraft och samarbetsvilja. Kunderna fattar inte alltid beslut endast på konkreta data utan du kan självklart tala för varan och få kunden att vilja utnyttja oss som leverantör. Du är en aktiv lyssnare och sätter dig in i kundens behov där du har nytta av din kreativitet och flexibilitet. I den löpande kontakten med dina kunder kommer du att besöka dem med viss regelbundenhet och du har inga problem med att resa ensam till olika delar i världen. Då offerter avtal och kontrakt är en naturlig del av vår vardag känner du dig komfortabel med ett visst mått av affärsjuridik.

Lämplig bakgrund är teknisk och/eller ekonomisk. Tidigare erfarenhet av försäljning/marknadsföring är ett krav. Även erfarenhet som inköpare kan vara användbart i arbetet. Vårt arbetsspråk är Engelska och du behärskar det självklart flytande i tal och skrift.  Kunskap i ytterligare språk är meriterande.

Du bör vara mycket intresserad av jobba med avtal då en stor del av arbetet kommer att bestå av att tolka och tillse att avtal efterlevs, både i vår egen verksamhet och av kunden. Du kommer att samarbeta med andra funktioner inom Saab i mycket hög utsträckning vilket betyder att social kompetens och flexibilitet är viktiga egenskaper. Du kommer även ha stor nytta av ledaregenskaper.

Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess och krav på svenskt medborgarskap.

Publiceringsdatum
2012-01-27

Arbetstider och omfattning
Tills vidare

Ersättning
Efter avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-02-15
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Per Skogsberg, rekryterande chef, +46 734 418 39 28
Carl-Fredrik Hammarbäck, rekryterande chef, +46 13 180226, +46 734 180226

Företag
Saab

Adress
Saab

Jobbnummer
1140803

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Saab

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Saab: