Controller till Avesta kommun

Avesta kommun, Kommunkansliet / Controllerjobb / Avesta
2022-04-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Controller till Avesta kommun" (publicerad 2022-12-20) ⬅️


Visa alla controllerjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Avesta kommun har drygt 1900 tillsvidareanställda och en budget som omsluter 1,5 miljarder kronor. Som controller arbetar du nära ekonomichefen i hjärtat av demokratin med stöd till den samlade ledningen. Du rapporterar till Avesta kommuns ekonomichef och tjänsten är organisatoriskt placerad vid kommunkansliet som har till uppgift att stödja kommunstyrelsen i dess uppdrag att leda och samordna hela den kommunala verksamheten.

Nu är det snart dags för generationsväxling och du kommer ta över arbetsprocesser som präglas av ordning och reda. Men om du vill ha lugn och ro, sitta still i båten och arbeta i en förvaltande roll, då är det här inte en tjänst för dig.

Avesta är en utvecklingskommun där vi står inför många spännande projekt. Det är en stor utveckling i näringslivet och internt arbetar vi bland annat med en förstudie för att eventuellt införa ett nytt styr- och ledningssystem, där du som controller skulle få en viktig roll i det framtida arbetet.


Publiceringsdatum
2022-04-13

Arbetsuppgifter
Som controller arbetar du nära ekonomichefen med uppdraget att samordna och kvalitetssäkra effektiva ekonomistyrningsprocesser, för att säkerställa att kommunen lever upp till kraven på god intern styrning och kontroll. Det är en bred roll som innefattar såväl operativa som strategiska arbetsuppgifter. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att:
• Planera och utveckla kommunens styrmodell för mål och budget.
• Vara processansvarig för planerings- och uppföljningsprocesser på kommunövergripande nivå som budget, prognos samt uppföljning; månadsrapporter, delårsrapporter, årsredovisning.
• Sammanställa och analysera underlag som ligger till grund för prioriteringar och beslut.

Andra arbetsuppgifter som ingår är att följa upp politiskt tagna beslut och återkoppla resultat. Omvärldsbevakning är viktigt och du följer exempelvis statistik kopplat till befolkningsprognoser. Du kommer även att planera och genomföra interna utbildningar.

I rollen som controller har du kontaktytor både internt och externt. Du arbetar med kvalitetsarbete bland annat genom att delta i SKR-nätverk som Kommunens kvalitet i korthet, Mellannyckeln och Nätverk för resultat. Du har en central roll i budgetarbetet där du är sakkunnig och ger underlag och stöd till förtroendevalda i deras budgetarbete.



Kvalifikationer
Du har en god förståelse för kommunal verksamhet och erfarenhet av att arbeta med ekonomistyrningsprocesser i politiskt styrd organisation. Du behöver också vara bra på att ta fram statistik, analysera och göra komplicerade ekonomiska underlag lättbegripligt.

Dina personliga egenskaper kommer vara av stor vikt. Vi söker dig som är nyfiken och som tar initiativ till omvärldsanalys. Du har en god analytisk förmåga som bidrar till att du kan anta ett helhetsperspektiv och se ditt arbete i relation till verksamheten, medarbetarna, medborgarna och ytterst hur det påverkas av det som händer i vårt samhälle.

Det viktigt att du har en god och kommunikativ förmåga i kombination med att vara lyhörd och kunna skapa förtroendefulla relationer. Hög integritet värderas högt i den här rollen. Vissa arbetsuppgifter kan liknas med en projektledares vilken innebär att du behöver vara bra på att ta ansvar och driva arbetsuppgifter och utveckling. Du behöver också vara bra på att planera, organisera och prioritera.

Du har:
• Relevant högskoleutbildning
• Goda kunskaper i Excel
• Lätt för att förstå och lära dig nya system och digitala verktyg.
Det är meriterande om du redan nu har
• Erfarenhet av att arbeta med olika ledningssystem
• Kunskap om kommunallagen och lagen om kommunal bokföring och redovisning (LKBR)

Varmt välkommen med din ansökan!


ÖVRIGT
Vi samarbetar med Randstad i den här rekryteringen. För eventuella frågor vänligen kontakta deras rekryteringskonsult Fredrik Patcha, se kontaktuppgifter ovan.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-04-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, Kommunkansliet

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C80625/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262), http://www.avesta.se

Arbetsplats
Avesta kommun, Kommunkansliet

Kontakt
Rekryteringskonsult Randstad
Fredrik Patcha
fredrik.patcha@randstad.se

Jobbnummer
6537949

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Kommunkansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Kommunkansliet: